Oppsiktsvekkende dieselgaranti
John Deere garanterer nivået på drivstofforbruket på traktorene når de brukes i transport (over 20 km/t).
For de store
Dieselgarantien gjelder de sekssylindrede traktorene i 6R-serien (6145R-6250R) og 7R og 8R-serien.
Om du har signert på dette programmet og bruker mer enn det som fremgår av produsentens tabell (se under), får man tilbake det man brukte ekstra på diesel.
Gullrot for å kjøre pent
Enda mer oppsiktsvekkende er kanskje at du får igjen dobbelt for den mengden du klarer å bruke mindre. Dieselgarantien, John Deere Fuel Guarantee, ble lansert av produsenten i september i år og skal sette fokus på drivstoffeffektivitet for kundene.
Blir refundert
Med John Deeres flaggskip i 6R-serien og Felleskjøpets hovedattraksjon i bakgrunnen på Bedre Landbruk, kunne Per Faller, produktsjef John Deere, fortelle om traktorprodusentens drivstoffgaranti.
Hver traktormodell har et målsatt forbruk i l/time og skulle du greie å bruke mer enn det garanterte forbruket (se tabellen), så vil de (John Deere) for et helt år refundere differansen mellom faktisk drivstoff-forbruk under transportkjøring og garantert forbruk.
Du vil i tillegg bli fulgt opp av Felleskjøpet underveis for optimal innstilling og kjøreteknikk. Dersom du bruker mindre drivstoff, vil du få det reduserte forbruk i l/time -dobbelt refundert. Dieselgarantiprogrammet tilbys ved kjøp av 6145R-6250R, 7R og 8R frem til 31. oktober 2018 og man må ha signert JDLink-avtale.
Diesel utgjør halvparten
50 prosent av de totale eierkostnadene på en traktor er dieselen forklarer Bård Svarstad, John Deere-ansvarlig og Per Faller hos Felleskjøpet. Derfor blir dette bare viktigere og viktigere for traktorkunden. John Deere bruker data fra deres JDLink som sitter i tusenvis av traktorer i Europa. Felleskjøpet har gjort telematikksystemet standard, så alle 6R-traktorer solgt i Norge har dette.
I tillegg er det gjort en stor undersøkelse i Europa, blant annet gjennom bruktportalen Mascus, over annenhåndsverdi på traktormerkene. Det fremgår at dette er en av de viktigste punktene for traktoreieren.
– Om du vet annenhåndsverdien og dieselforbruket, er det bare dekk og forsikring som gjenstår av TCO-regnestykket, forklarer Bård Svarstad.