Follobanen: Hva nå?
Tidligere i dag kunne vi lese følgende:
«Bane NOR har hevet avtalene med totalentreprenør Condotte tilknyttet to av Follobaneprosjektets totalkontrakter. Entreprenørselskapet Condotte har økonomiske problemer, og Bane NOR viderefører nå arbeidet selv.»
Ifølge statsforetakets egne hjemmesider er årsaken at dette gir større kontroll over prosjektets økonomi og fremdrift enn om man hadde valgt å samarbeide videre med Condotte.
- Entreprenøren har ubetalte regninger til firmaets underentreprenører og anleggsarbeidet har stanset, sier prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Per David Borenstein.
- Når Condotte ikke oppfyller sine forpliktelser, er heving av avtalene nødvendig for å sikre å sikre fremdrift og begrense de økonomiske ringvirkningene av misligholdet, understreker Borenstein.
Det skal være utfordringer knyttet til virksomhet utenfor Norge som har medført ringvirkninger for Bane Nor. Statselselskapet viderefører nå arbeidet nærmest Oslo sentrum selv ved at de overtar underleverandørkontrakter og inngår nye kontrakter ved behov.
Condotte har hatt to av fem totalkontrakter for bygging av Follobaneprosjektet, til en verdi på 3,5 milliarder kroner. Rundt 100 underleverandører og tjenesteytere har hatt kontrakter med Condotte angående arbeid med Follobaneprosjektet.
Men om Bane Nor får opp farten i prosjektet igjen i tide er det langt fra alle som har tro på. Dagens Næringsliv spekulere i dag med denne overskriften:
Follobanetrøbbel kan gi togkaos etter sommeren
Fakta
Den 8. januar i år søkte Condotte om konkursbeskyttelse ved den italienske domstolen og fikk det innvilget. Bane NOR har stilt krav om at Follobanens fremdrift ikke skulle påvirkes i perioden Condotte gjennomfører restrukturering av selskapet, men arbeidet har likevel stanset opp