50 store riksvegprosjekter:: Skal bygge for 135 milliarder frem til 2023
Bevilgningene til Nye Veier AS sine prosjekter er i tillegg 31 milliarder kroner pluss inntekter fra bompenger i perioden.
Vegvesenets handlingsprogram er den praktiske oppfølgingen av Nasjonal transportplan (NTP). NTP gjelder for 12 år, mens handlingsprogrammet har et perspektiv på 6 år.
- I 2023 skal ha vi ha 25 færre drepte og hardt skadde som en følge av innsatsen, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Investeringene i vegnettet sammen med kampanjer, kontroller og sikrere kjøretøy vil bidra til trekke tallene ytterligere nedover, fremholder vegdirektøren.
Storsatsning i byene
Statens vegvesens handlingsprogram viser regjeringens store satsing på 28 milliarder kroner til miljøvennlig transport i de ni største byområdene.
Vegvesenets prosjekter over 500 millioner som åpnes i perioden 2018-2023:
Rv 110 Ørebekk - Simo: Østfold
E16 Eggemoen - Jevnaker - Olum: Buskerud/Oppland
E18 Bommestad - Sky: Vestfold
E18 Varoddbrua: Vest-Agder
E39 Eiganestunnelen: Rogaland
Rv 23 Dagslett - Linnes: Buskerud
Rv 282 Holmenbrua: Buskerud
E39 Svegatjørn - Rådal: Hordaland
E39 Bjørset - Skei: Sogn og Fjordane
E39 Betna - Vinjeøra - Stormyra: Møre og Romsdal
E39 Lønset – Hjelset: Møre og Romsdal
E134 Damåsen - Saggrenda: Buskerud
E134 Gvammen - Århus: Telemark
Rv 13 Ryfast: Rogaland
Rv 36 Skyggestein - Skjelbredstrand: Telemark
E16 Sandvika - Wøyen: Akershus
E16 Bjørum - Skaret: Akershus og Buskerud
E16 Bagn - Bjørgo: Oppland
E6 Vindåsliene - Korporalsbrua: Trøndelag
E6 Jaktøya - Klett - Sentervegen: Trøndelag
Rv 706 Nydalsbrua med tilknytninger: Trøndelag
Rv 4 Roa - Gran grense, inkl Jaren – Amundrud - Lygnebakken: Oppland
E136 Stuguflaten - Rødstøl, krabbefelt: Møre og Romsdal
E6 Helgeland sør inkl. Kappskarmo - Brattåsen - Lien: Nordland
E6 Helgeland nord: Nordland
Rv 80 Hunstadmoen - Thallekrysset: Nordland
E6 Hålogalandsbrua: Nordland
E6 Sørkjosfjellet: Troms
E6 Kvænangsfjellet: Troms
E6 Tana bru: Finnmark
Rv. 3/rv.25 Løten Elverum (OPS): Hedmark
Rv. 555 Sotra-sambandet (OPS): Hordland
Intelligent transport
Den teknologiske utviklingen går fort, og intelligente transportsystemer åpner for nye muligheter for at biler «snakker sammen» og mottar informasjon om vegforhold. De store mengdene trafikkdata Vegvesenet samlet inn kan utnyttes til et mer intelligent transportsystem.
Vegvesenet skal iverksette piloter som skal teste hvordan ny teknologi kan effektivisere transportsystemet. Som myndighet for veg og trafikk skal vi arbeide med lovverk, data, personvern og standardisering, påpeker vegdirektøren.
Vedlikeholdsetterslepet reduseres
Vedlikeholdsetterslepet på riksvegnettet er anslått til 33 milliarder kroner. Midlene til vedlikehold og fornying i kommende periode gir reduksjon i etterslepet.
Investeringer:
105 km ny firefelts veg.
440 km ny veg åpner for trafikk.
280 km riksveg vil bli etablert forsterket midtoppmerket.
60 km to- og trefeltsveg skilles med midtrekkverk.
Vegvesenets store prosjekter i perioden
E18 Retvet – Vinterbro Akershus
Rv 23 Oslofjordforbindelsen, trinn 2 Akershus og Buskerud
E18 Lysaker - Strand – Ramstadsletta Akershus
E18/E39 Gartnerløkka – Kolsdalen Vest-Agder
E39 Ålgård – Hove Rogaland
E39 Smiene - Harestad Rogaland
E39 Rogfast Rogaland
E39 Myrmel - Lunde Sogn og Fjordane E134 Røldal - Seljestad Hordaland
E16 Skaret – Hønefoss Buskerud
E16 Stanghelle - Arna Hordaland
E6 Ringebu-Otta, strekningen Sjoa - Otta Oppland
E136 Flatmark – Monge – Marstein Møre og Romsdal
E136 Breivika – Lerstad Møre og Romsdal
E6 Megården – Mørsvikbotn Nordland E8 Sørbotn – Laukslett Troms
Nøkkeltall
Den statlige rammen til vegformål i 2018-2023 er 241,9 mrd. 2017-kr. Det er om lag 18 prosent høyere enn nivået i 2017 (inklusive Nye Veier AS).
Statens vegvesens ramme er på 199,4 milliarder kr. for seksårsperioden 2018-2023. I snitt er dette 10 prosent over bevilgningen i 2017. I tillegg innkreves anslagsvis 42 mrd. kr. i bompenger i perioden.
I Nasjonal transportplan 2018-2029 prioriteres drift, vedlikehold og fornying av eksisterende infrastruktur slik at forfallet ikke øker og deler av etterslepet tas igjen.
23,3 mrd. kr. skal brukes til vedlikehold på vegene i perioden 2018-2023. I tillegg kommer en post på 10,2 mrd. kr. til fornying.