Kjørt: Toyota Land Cruiser - PlayStation for terrenget
Fortsatt er dette en anerkjent firehjulstrekker, fortsatt stigerammeprinsipp og fortsatt den Toyota-modellen som selges i flest land, 190 ifølge produsenten.
I Norge fortsetter den som 7-seters personbil, 5-seters personbil og 2-seters varebil, sistnevnte er selvsagt volumselgeren.
Vi har kjørt siste utgave med facelift og enda mer utstyr for kjøring i terrenget.
Stor men smidig
Lengden er økt med 60 millimeter til 4,840 meter, men den skal fortsatt klare en snudiameter på 5,8 meter, noe som kommer godt med enten du skal inn i trange parkeringshus eller manøvrere mellom skuffer og pigghammerne som ligger slengt rundt på anlegget.
Det er åpenbart fronten som har den mest synlige endringen. Design på grill, panser, frontlykter, støtfanger og skjermer er annerledes.
Playstation for terrenget
Et av Land Cruisers sterkeste kort (i tillegg til Toyotas kvalitet og rykte) har vært solide terrengegenskaper, nå har det fått enda mer fokus.
En stor del av midtkonsollen er satt av til MTS-systemet (Multi Terrain System), som er med på høyeste ustyrspakke GX. Her kan du velge fem forskjellige modus hvor systemet hjelper til med å regulere fremdrift og antispinn. I tillegg kan du velge en slags terreng-cruisecontrol, eller Crawl som Toyota kaller det.
Skulle jeg opp en bratt bakke i terreng, valgte jeg lavserie, hevet fjæringen bak hydraulisk, aktiverte Crawl og så kontrollerte jeg hastigheten med vribryteren på panelet. Ganske artig egentlig, jeg følte at jeg satt i en terrenggående PlayStation.
Presser hjulene ned
I tillegg har vi systemet KDSS, et elektronisk styrt hydraulisk fjæringssystem som fungerer som en aktiv stabilisator. Det presser hjulene ned mot bakken mens karosseriet holdes plant. Det gjør at hjulene får tidligere bakkekontakt i terreng med mye hull og kuler. Joda kanskje litt for lettvint for oss om liker å føle at vi kjører i terrenget, men du jo ikke bruke det.
I tillegg har du DAC, nedstigningskontroll, A-TRC, aktiv veigrepskontroll, HAC, bakkestartkontroll og AVS, adaptiv variabel fjæring. I tillegg viser MTM-systemet (multi terrain monitor) hva terrenget byr på ved å kombinere kamera foran med sidekameraer.
Skuldrene ned
For å gjøre den bedre på vei kobler KDSS-systemet, som nevnt over, stabilisatorstagene inn og gir fjørene raskere respons. Og på veien er nye Land Cruiser blitt et hakk mer komfortabel, men en dynamisk kjøreopplevelse vil vi ikke kalle det. Dette er fortsatt en cruiser på veien, en «skuldrene ned-bil» og en milsluker som gjør langturene behagelige.
2,8 liter med 177 hk
Selv om 2,8-literen gir nok krefter og har godt med moment, er det ikke mer enn nok. Bilen veier tross all over 2,2 tonn. Rekkefireren skal ifølge Toyota ha et blandet forbruk på 0,75 liter per mil, men på vår kjøresyklus som inneholder både motorvei, landevei, grusvei og tomgangskjøring, ble forbruket rett over en liter på mila.
Oppsummert kan vi vel si det sånn at Land Cruiser fortsatt er en av kongene i terrenget, du får en drøss med utstyr, masse plass, god sittestilling og en solid milsluker.
Les mer i AnleggsMagasinet Nr.2 2018
Toyota Land Cruiser 2,8 GX Automat vare:
Motor: 2,8-liter common rail
Effekt: 177 hk
Moment: 450 Nm
0-100 km/t: 15,3 sek
Oppgitt forbruk: 0,75 l/mil
Målt forbruk: 1 l/mil
Hengervekt: 3000 kg
Pris testbil: 667.800 inkl mva
Pris fra: 509.800
Pris GX personbil: 1.040.000 kr
Dommen:
Pluss:
Terrengegenskaper
Lang utstyrsliste
Sikkerhet
Minus:
Forbruk
Interiør preget av plast