Heavy duty fra Scania
De nye komponentene er kompatible med modulsystemet. De øker den tekniske nyttelasten til 50 tonn, samtidig som kjøretøyene fortsatt kan utføre transporter på veien.
Blant nye komponenter finner vi nye boggier, nye foraksler, navreduksjon, drivakselutvekslinger, bladfjærer, nye gearkasser og nye styre-komponenter.
Dette skal gi økt styrke, ikke bare for gruvetransport, men også innenfor offroad anleggstransport for transport av grus og stein.
Tilpasset gruvekjøring
GRSO935 er en 12+2 trinns gearkasse med range og splitt med overgir, to krypgear og to revers. Geartrinn 12 er et overgear, mens 11. gir er direkte med en utveksling på 1:1. GRSO935 har samme dimensjoner og girutvekslinger som GRSO925, men er forsterket og tilpasset gruvekjøring.
Regnet etter trekkraft er GRSO935 godkjent for 210 tonn og er dermed 40% sterkere enn GRSO925 som er godkjent for 150 tonn.
Gearkassen er tilgjengelig med helautomatisk Opticruise og er utstyrt med gearakselbrems. Innstillings-muligheter for Opticruise tilpasset gruvekjøring og som reduserer slitasjen på clutchen, er også tilgjengelig.
Med den nye forakselen med høyere tillatt foraksellast kan lastebilen ha større totalvekt uten å overbelaste forakselen, noe som for kunden betyr høyere nyttelast. Nye boggier er også tilgjengelig for boggilaster på 36 eller 42 tonn. For variabel last kan bilene spesifiseres med foraksellast på 11 tonn og boggilast på 36 tonn, men det er også mulig å kombinere 12 tonns foraksellast med 42 tonns boggilast. Generelt er drivlinjen 40% sterkere med heavy duty komponenter.
Alle slike komponenter er tilgjengelige fra Scania som A-ordre, ifølge en pressemelding.