23948sdkhjf

Mercedes-Benz x-klasse:: Mercedes X: Topputgaven kommer nå

Mercedes-Benz X 350 d 4Matic blir lansert på Genevé Motorshow

Daimler skal presentere X-Klassens toppmodell X 350 d 4Matic, på Genevé Motorshow, som foregår i perioden 8. – 18. mars.

Til Norge i høst

Mercedes-Benz X 350 d 4Matic vil introduseres til høsten og da vil også de norske prisene bli presentert.

Toppmodellen

Mercedes-Benz X 350 d 4Matic har en 3,0 liters V6 turbodiesel med en effekt på 190kW (258hk) og et maksimalt dreiemoment på 550Nm i turtalssområdet 1400-3200 o/min.

Det sørger for en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder og en toppfart 205km/t. Denne kraften formidles via 7 trinns-automatgirkassen 7G-TRONIC PLUS, hvor gearskiftene også kan foretas manuelt via «padler» på rattet.

Samme gearspak

Det mange trodde var da at gearspaken skulle flyttes opp til rattsatammen slik som på personbilene og Vito, men på bildet vises den samme gearspaken som på utgaven med 2,3-literen med 190 hk.

Toppmodellen Mercedes-Benz X 350 d 4Matic vil leveres i utstyrslinjene PROGRESSIVE og POWER.

Premium-kampen

Prisene får vi vite senere i år, men dagens utgave med Nissans drivlinje med 190 hk har startpriser fra 415.500 eks moms (Pure utstyrs nivå). Mens en godt utstyrt bil (Power) koster 580.791 kroner eks moms.

X-klassen med den grommeste drivlinja blir med andre ord en kostbar pickup, men så skal den også slåss om kundene som nå kjøper topputgavene av Volkswagens pickup som også har V6 på tre liter og kontinuerlig 4x4.

Amarok har en frapris på 422.060 kroner eks mva for en Comfortline, mens en Aventura har startpris på 491.460 kr eks mva.

4Matic og Dynamic Select

X 350 d 4Matic har det velkjente 4Matic-systemet fra Mercedes-Benz med permanent 4x4 som standard. Det har en senterdifferensial som fordeler kraften mellom for- og bakaksel med en fast dreiemomentfordeling på 40:60%.

X 350 d 4MATIC får dessuten Dynamic Select-systemet som standard. Det kan velges mellom fem kjøreprogram som endrer motorens egenskaper, turtall for girskift og ECO start / stopp. De fem kjøreprogrammene er; Komfort (C), ECO (E), Sport (S), Manuell (M) og Offroad (O).

Bilen har i tillegg tre ulike valgmuligheter for 4x4-systemet: 4MAT for normal kjøring på vei, 4H for økt trekkraft, samt lavserien 4L, med reduksjonsgiring primært for krevende kjøring, spesielt i terreng. I tillegg har bakakselen differensialsperre for ytterligere forbedret fremkommelighet.

«Abonner på AnleggsMagasinet»

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093