Follobanen:: Fire nye kontrakter på Follobanen etter Condotte-konkursen
Bane NOR ved Follobaneprosjektet har revidert kontraktstrategien etter at de to totalkontraktene ved Oslo sentrum (EPC Oslo S Civil og EPC Drill & Blast) ble hevet tidligere i år.
Bane NOR har, etter hevingen, selv videreført anleggsarbeidet blant annet ved å tre inn i enkelte avtaler Condotte hadde med underentreprenører.
Dette gjelder særlig sikkerhetskritisk arbeid, arbeid ved spor og tilrettelegging før sommerens stans i togtrafikken. I den perioden skal det utføres viktig anleggsarbeid.
Arbeidet som gjenstår etter Condotte og som nå skal konkurranseutsettes ut, er delt inn i fire utførelsesentrepriser.
I området som var omfattet av kontrakt EPC Oslo S Civil lyses disse kontraktene ut:
- Grunn og betongarbeid Oslo S – Bispegata
- Grunn og betongarbeid Klypen – Loenga
- Grunn og betongarbeid Loenga – Ekebergåsen
I området som var omfattet av kontrakt EPC Drill & Blast lyses denne kontrakten ut:
- Ekeberg UB (underbygning). Fullføring av tunellarbeidet med betongutstøpning, pumpestasjon og drenasjesystem
De fire kontraktene vil bli utførelsesentrepriser basert på Bane NORs standardvilkår i NS8405, fordi prosjekteringsarbeidet i all hovedsak er fullført.
Over halvveis:
Follobaneprosjektet er i dag over 60% ferdig. De store tunnelboremaskinene har boret ferdig 70% av det som blir Nordens lengste jernbanetunnel - mellom Oslo og Ski. I Ski er blant annet omleggingen av Østfoldbanen og nye Nordbyveien bro fullført. Prosjektet som er Norges største innen samferdsel, bygges ut samtidig fra fem anleggsområder mellom Oslo og Ski.