Pon service med solid investering:: Bokstavelig talt: Økt tyngde på service
10 stk Pon Service-biler var på torsdag 26. april stilt opp utenfor Paltek i Sandnes.
De rullende verkstedene blir bygget hos servicebilspesialistene i Sandnes på MAN TGL 8.220.
Det er snakk om utskifting av gamle biler, hvor man går fra Sprinter-størrelse til rullende verksteder, forklarer Stig Vikeså, Pons Servicesjef i region vest. Og vi snakker om en solid investering, alle bilene har Aluca-innredning, kran og «alt utstyr». Bestillingen er styrt sentralt hos Pon og er kjøpt gjennom Helge Kleven i MAN i Stavanger.
– Hele handelen er et sinnsykt godt samarbeid mellom MAN og Paltek, kommenterer Kleven.
Fem av bilene er ferdige i skrivende stund, mens resten har noe igjen på innredningen og registrering. I alt vil Pon ha 17 slike biler rundt om i landet når disse er fordelt ut.
- Vi er vant til bestillinger på flere om gangen, men dette er den største parken verkstedsvogner vi har klargjort på en gang, forteller Hans Stangeland, salgssjef i Paltek.
Vellykket prøveprosjekt
Christer Baltscheffskij, servicesjef i Pon Equipment, forklarer at noen av disse skal gå på skift, men at de fleste vil tilhøre en fast servicemekaniker.
170 servicebiler
Pon Service vil ha 170 servicebiler i flåten etter de nye rullende verkstedene er satt i drift. I alt er det 265 mekanikere ansatte i Pon Equipment i dag.
Det satses på store biler, såkalte verkstedbiler, særlig på de store anleggene. Det er et rullende utstyrt verksted med kran og spilloljetank, vi har syv slike fra før i tillegg til disse 10 nye, forklarer han.
- Verkstedbilene har vært et prøveprosjekt i Pon, forklarer han.
Baltscheffskij er klar på at dette er kostbare biler, så et av kriteriene er at behovet er på et nivå som gir lønnsomhet. Bilene skal fordeles over hele landet, fra Kristiansand til Mo i Rana.
- Det viser seg at det er et bra konsept, men vi bruker det der det er hensiktsmessig, ikke overalt.
Et eksempel er bilen som skal dekke Gol og Nesbyen. Den sogner til Rudshøgda-avdelingen, men mekanikeren vil være langt fra både Rudshøgda og Berger, og må være selvhjulpen. Da fungerer en slik bil godt. Av de to bilene som allerede er levert i år går en i Ålesund og den andre på E6-prosjektet Arnkvern-Moelv.