follobanen:: Siste kontrakt etter Condotte-konkursen signert
Bane NOR inngikk 2. oktober kontrakt for grunn- og betongarbeid i området Loenga - Ekebergåsen med NCC Infrastructure Norge.
Kontrakten har en verdi på i underkant av MNOK 250 eks. mva.
- Vi er svært fornøyd med nå å ha signert den siste av de tre kontraktene som erstatter EPC Civil kontrakten som ble hevet i januar, sier prosjektleder for delprosjekt Innføring Oslo S, Anne Marie Dyrøy.
NCC har solid erfaring og vi ser frem til et godt samarbeid med de for den siste delen av underbygningsarbeidet inn mot tunelldelen av Follobaneprosjektet, slik at disse tunellene kan kobles til Oslo S, forklarer hun videre.
Siste kontrakt etter Condotte
Dette er den siste av de fire kontraktene som tildeles og signeres, som følge av at Bane NOR i januar 2018 hevet kontrakten for EPC Oslo S Civil og EPC Drill & Blast, med den italienske totalentreprenøren Condotte.
Slik er ståa:
I området som var omfattet av kontrakt EPC Oslo S Civil er status følgende:
Grunn og betongarbeid Oslo S – Bispegata (kontrakt signert med HAB Constructions AS)
Grunn og betongarbeid Klypen – Loenga (kontrakt signert med Veidekke entreprenør AS)
Grunn og betongarbeid Loenga – Ekebergåsen (signert med NCC)
I området som var omfattet av kontrakt EPC Drill & Blast er følgende kontrakt signert:
Ekeberg UB (underbygning) - (kontrakt signert med AF Gruppen)
Ferdig høsten 2019
Flere prosjekter for Bane NORKontrakten er en utførelsesentreprise basert på Bane NORs standardvilkår i NS8405 og gjelder for betongarbeid med føringsveier for konstruksjonene, samt oppføring av tekniske bygg. Arbeidet på kontrakten skal være ferdigstilt høsten 2019.
De siste årene har NCC gjennomført flere prosjekter for Bane NOR, blant annet prosjektet Storberget i Porsgrunn. I tillegg er de i startfasen med bygging av strekningen Venjar-Eidsvoll.