Fornebubanen:: En milliard dyrere
– Beløpet er omtrent det samme som tidligere anslått, justert for prisstigning. I tillegg kommer en noe utvidet baseløsning ytterst på Fornebu.
Det skriver Fornebubanen, etaten som er et samarbeid mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, i en pressemelding.
T-baneprosjektet som skal koble sammen Majorstuen til Fornebu "Fornebubanen" ble godkjent av byrådet i 2017.
Byggestart 2020
De forberedende arbeidene begynner i 2019, og det legges opp til full byggestart i 2020.
Prisanslaget til nå har vært mellom 12 og 13 milliarder kroner.
Bompenger og staten
Halvparten skal betales av staten, resten blir betalt gjennom Oslo-pakke 3, altså bompenger.
Når den står ferdig i 2024 (det er målet) vil det ta 12 minutter å ta banen fra Majorstua til Fornebu.
Forprosjektet skal være ferdig i 2018, og skal gi svar på hvordan det skal løses i praksis.
Parsell 1
Bærum, 3,1 km, med 4 stasjoner: • Fornebu senter, i Koksakvartalet, med underjordisk driftsbase for parkering og vedlikehold av banens tog • Flytårnet, ved Telenor • Arena, ved Telenor arena, Aker og Norwegian • Lysaker, rett nord for jernbanestasjonen.
Parsell 2
Oslo, 5,6 km (inkl ny Majorstuen stasjon), med 3 stasjoner: • Vækerø, rett øst for Vækerøveien og nord for jernbanen • Skøyen, under Hoffsveien ved jernbanestasjonen • Majorstuen.
Foreslår lokk over byggegropen
Det meste av Fornebubanes trasé ligger i fjell. Ved Skøyen og ved Majorstuen må deler av banen bygges graves ut fra overflaten. En åpen byggegrop representerer en ulempe for omgivelsene.
Tiden med åpen byggegrop kan reduseres ved at man tidlig i anleggsperioden etablerer et lokk over byggegropen, som man senere arbeider under. Figur 19 viser hvordan dette skjer, ved at man først slår ned spunt på siden av den fremtidige byggegropen, så etablerer lokket som hviler på spunten, og deretter graver kulverten ferdig under lokket.