23948sdkhjf

30 år var nok

Betongdekket er «vesentlig» sprukket opp de siste 10 årene

Betongdekket på E6 mellom Jessheim Nord og Mogreina stammer fra 1989 hvor det ble bygget ny E6 på strekningen.

I løpet av de siste ti årene har betongdekket sprukket opp vesentlig, melder vegvesenet i en pressemelding.

Nå blir det asfalt

Etter utbedringen vil strekningen få asfalt slik som tilstøtende E6-strekninger har.

Starter i mai

Statens vegvesen har lyst ut en konkurranse etter entreprenør som skal erstatte betongdekket på E6 mellom Jessheim Nord og Mogreina i Ullensaker kommune med asfalt. Etter planen vil arbeidene starte opp i løpet av mai 2019.

Firmaer som ønsker å gjennomføre jobben må levere tilbud innen 20. mars klokken 12.00. Statens vegvesen regner med at arbeidene med å skifte ut betongdekket vil starte i løpet av mai 2019.

Gjøres over to sesonger

I gjennomsnitt kjører cirka 22.000 trafikanter hver dag på E6 mellom Jessheim Nord og Mogreina. E6-trafikken må ledes bort fra kjørebanen hvor det pågår arbeid med å skifte ut betongstrekningen. For å minimere trafikkulempene er det lagt opp til at trafikken i begge kjøreretninger på E6 går som tofeltstrafikk på sørgående E6-løp forbi anleggsområdet. Det er lagt til grunn at trafikken går som toveistrafikk i sørgående kjørebane i sommersesongen fra 2. påskedag til 31. oktober, mens trafikken i vintersesongen fra 1. november til 2. påskedag går på fire felt.

For å minimere trafikkulempene har Statens vegvesen lagt til grunn at arbeidene foregår i følgende faser:

Området ved Hauerseterkrysset.

Fra sørenden ved Jessheim nord til Hauerseterkrysset.

Fra Hauerseterkrysset til nordenden av betongstrekningen ved Mogreina.

Det er lagt opp til at de de to første fasene gjennomføres i løpet av den første sommersesongen som er 2019, mens arbeidene i den tredje fasen gjennomføres i den andre sommersesongen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126