Anleggsveteran:: Mekanisk bulldozer fra Oppland
Maskinen er fra 1956 og er opprinnelig en Deutz beltetraktor av typen D60 FH2 som har blitt utstyrt med Frisch planeringsutstyr.
Motoren er en Deutz firesylindret dieselmotor av typen F4L 514 som yter 60 HK. Bulldoseren mangler veltebøyle og føreren satt helt ubeskyttet i et åpent sete, noe som var ganske vanlig den gangen.
Lite komfort og sikkerhet
Førerhytte og andre sikkerhetstiltak ble ikke vanlig på denne typen maskiner før på 60-tallet. Maskinen ble gitt som gave til Norsk Vegmuseum for rundt ti-femten år siden.
Overhalt og satt i stand
Forrige eier var Ivar Bjørnstad fra Biristrand som forteller at han selv hadde kjøpt den fra Valdres og eide den i en tiårsperiode. Maskinen ble brukt til noen småjobber hjemme på gården og på campingplassen, Biristrand camping, som familien eier.
- Jeg brukte den til noe småarbeid, ikke noe store greiene, det var mest for moro skyld, forteller han.
- Den hadde stått lenge da jeg overtok den, så jeg gikk over det mekaniske og ordnet bremsesystemet, slik at den ble brukbar igjen, men det er jo en tidsreise fra en maskin som denne og til det som brukes i dag, legger han til.
- Alt er mekanisk, og det var litt av en jobb å få alt i orden. Den hadde stått lenge og det var fullt av vann i systemet. Jeg måtte ta alt fra hverandre. Det var en masse clutchplater og det var virkelig mye jobb, forteller han.
Resultatet ble ifølge ham likevel ganske bra og maskinen ble kjørbar og brukbar etter overhalingen.
Samtidig understreker han at det er vanskelig å bruke en gammel maskin som denne til store masseforflytnings-oppgaver. Den mangler blant annet hydraulikk og er tungvint å arbeide med.
- Vi må huske på at på femtitallet så var dette et alternativ til spade, sier han.
Maskinen får fortsatt jobben gjort, når man ikke har et stort tidspress på seg.
- Jeg brukte den til litt arbeid i skogen og på gårdsbruket til noe småtteri og til å rydde noen stikkveier. Vi brukte den også litt på stranda på campingplassen til å dose sand og grus før vi lastet det, forteller han.
Bjørnstad vet ikke så mye om historien til maskinen før han overtok den, men han forteller at han kjøpte den fra Valdres der den hadde stått ubrukt i mange år. Det skal også ha vært eiere på den før den kom dit.
William Knudsen A/S
Maskinen skal opprinnelig ha blitt importert til Norge av selskapet William Knudsen A/S i Oslo, som var importør av Deutz traktorer den gangen.
Selskapet eksisterer fortsatt, men har fusjonert med flere andre selskaper og heter i dag Frydenbø Industri.
Selskapet er blant Norges fremste leverandører av produkter og tjenester til marine- og landbasert industri og leverer blant annet dieselmotorer, propellanlegg, turboladere, strømaggregater og livbåter. DEUTZ industrimotorer til anleggsmaskiner er, ifølge deres nettside, fortsatt å finne i det norske selskapets sortiment.
Deutz AG
Det tyske selskapet Deutz ble etablert i 1864 som verdens første motorprodusent. Grunnleggeren var Nicolaus Otto, oppfinneren av firetakts-forbrenningsmotoren, verdens første alternativ til dampmaskinen.
Selskapets første navn var N. A. Otto & Cie, men selskapet har skiftet navn flere ganger.
Til å begynne med var Otto og hans samarbeidspartner Eugen Langen kun interessert i å produsere stasjonære motorer, men et samarbeid med Gottlieb Daimler bidro til at produktspekteret etter hvert ble utvidet til å omfatte lokomotiver, nyttekjøretøy, som busser og lastebiler, anleggsmaskiner og traktorer.
I dag produserer Deutz igjen motorer.
Kjernevirksomheten består i dag, ifølge selskapets tyske nettside i “utvikling, produksjon, drift og service på diesel-, gass og elektrifiserte motorer til profesjonelt bruk�?. Selskapets omsetning var i 2017 på nærmere 1500 millioner Euro