23948sdkhjf

Hydremas Bauma premiere

Den danske maskinprodusenten presenterer 707G - bryter med gamle konvensjoner.

Nå kjører den danske produsenten inn på markedet med liten dumper som bryter med tidligere forestillinger om hvordan en site-dumper skal være.

Hydrema 707G ble i dag lansert under Bauma 2019.

I virkeligheten er den nye Hydrema-maskinen nemlig slett ikke en site-dumper, men en profesjonell, leddstyrt dumper som er nedskalert.

Arbeidsmessig vil den typisk kunne jobbe sammen med en gravemaskin på fem til seks tonn.

I motsetning til standard site-dumpere tilfredsstiller Hydrema 707G krav til kjøring på vanlig vei med full last.

Sikkerheten er i høysetet – på 707G har lys og speil alltid riktig plassering i motsetning til på site-dumpere med dreibart førersete, der man hele tiden må bruke krefter på å rotere setet», sier utviklingssjefen.

- Vår hovedoverskrift for 707G er sikkerhet, og da er sikt helt avgjørende. Forover og til sidene er det 100 prosent fri sikt, og bakover trenger man aldri orientere seg over lasten, men har full sikt takket være store speil og kamera. Maskinføreren er godt beskyttet i førerhuset, som vi ganske enkelt har kopiert fra vår MX-hjulgraver. Det betyr at førerhuset er både ROPS- og FOPS-beskyttet», forklarer Thorkil K. Iversen.

Med såkalt one-step-entry trenger føreren bare ta ett trinn for å komme inn i førerhuset, og han kan bli sittende i førerhuset mens dumperen lastes. I England må man vanligvis på tradisjonelle site-dumpere gå ut av førerhuset under lasting av maskinen.

707G er utstyrt med hydrostatisk girkasse og dermed fullt variabel hastighet opptil 34 km/t, uten avbrudd i trekkraften.

Noen fakta:

Motoren er en Cummins 3,8 liter, og Hydrema tilfredsstiller nå 2020-emisjonskravene ved å gå direkte til Stage 5. På 55 kW-modellen oppnås uten bruk av AdBlue.
Dumperens egenvekt er 5,3 tonn, og lasteevnen er på 6,5 tonn.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

1.173