23948sdkhjf

295 meter tunneldriving gjenstår

NCC skjøt første gjennomslagssalven på Færøyene.

Mandag ettermiddag skjøt NCC gjennomslagssalven i Eysturoytunnelens løp mot Rokin på Færøyene.

Nå gjenstår 295 meter med tunneldriving før hovedgjennomslag på den 11 km undersjøiske Eysturoytunnelen, skriver NCC i en pressemelding.

5,8 kiloemeter

Etter 5863 meter med tunneldriving fra den færøyske bygda Strendur kunne NCC mandag kl 16.30 skyte gjennomslagssalven mot Rokin. Dermed er et åpent tunnelsamband etablert og begge sider av bukten Skálafjørður koblet sammen.

Færøyenes samferdselsminister Heðin Mortensen, borgermestrene i Runavikar, Nes og Sjóvar kommuner var tilstede og fikk æren av å utløse selve gjennomslagssalven, kyndig veiledet av sprengingsbas Kjetil Holte fra NCC.

Flere inviterte gjester samt stort et antall publikum var også tilstede for å overvære milepælen i tunnelbyggingen.

– Dette er svært gledelig og gir en god følelse. Nå er vi kommet så mye lengre i tunnelprosjektet, uttalte administrende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren Eystur- og Sandoyartunlar.

Nytt gjennomslag og andre fase

Om få uker gjør NCC det klart for gjennomslag i Eysturoytunnelens 11,2 km lange hovedløp.

NCC har også innledet andre fase av Færøyene-entreprisen, byggingen av den 10,5 km lange Sandøytunnelen. Tunnelen vil gå fra Gamlarætt på Streymoy til Traðardalur på Sandoy.

Begge tunnelene i entreprisen bidrar til sikrere veier og redusert reisetid til Tórshavn fra flere steder på Færøyene, og gir et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre.

NCC på Færøyene:

Prosjekt: Tunnel, veier og rundkjøring under havbunnen
Kunde: P/F Eystur- og Sandoyartunlar

Eysturoytunnelen :
Byggetid: 2016 - 2021
Total lengde: 11,2 km
Kontrakt: 1,5 mdr SEK

Sandoyartunneln:
Byggetid: 2018 - 2023
Total lengde: 10,5 km
Kontrakt: 1,2 mdr SEK

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156