23948sdkhjf

Hæhre har fremskyndet

Før fellesferien blir det satt trafikk på ytterligere 6,5 kilometer.

Prosjektet E6 Helgeland nord nærmer seg ferdigstillelse.

Gjennom de siste årene fra byggestarten i 2015 er over 4,5 mil ny europaveg overlatt til trafikantene.

Før fellesferien blir det satt trafikk på ytterligere 6,5 kilometer.

–Det er snakk om fire kilometer fra Krokstrand og nordover, i tillegg til ca. 2,5 kilometer i parsellen Raufjellforsen–Krokstrand, forteller delprosjektleder Trond Maas Pedersen i Statens vegvesen.

Forbi Krokstrand går E6 i en ny linje bak Krokstrand Kafé.

Rasteplass senere i år

Her bygger entreprenør Hæhre også en rasteplass med parkering. Rasteplassen og den nye brua blir åpnet senere i år.

62 kilometer ny veg

E6 Helgeland nord er ett av tre delprosjekter i utbyggingspakken E6 Helgeland. Det første spadetaket ble tatt i september 2015 og i løpet av senhøsten skal alle parseller, totalt 62 kilometer ny veg, være åpnet for trafikantene.

Det vil gjenstå en del etterarbeid, som oppmerking og revegetering av sideterreng. Oppmerking på strekningen Strandjord-Raufjellforsen blir gjort i august.

I tillegg skal deler av gamle E6 fjernes, blant annet gamle Messingslett bru over Ranaelva. Den blir revet våren 2020.

Totalentreprise

E6 Helgeland nord ble den 3. juni 2014 vedtatt i Stortinget, og arbeidet startet 3. september 2015. Hovedentreprenør er BetonmastHæhre.
Kontraktssummen er 1,9 milliarder kr.
Veiprosjektets lengde er 61,9 kilometer
Utbyggingen skjer gjennom en såkalt vegutviklingskontrakt.
Den gir entreprenøren ansvar både for prosjektering og byggingen av vegen, samt drift etter ferdigstillelse.
Kontrakten har en varighet på 15 år, inklusive byggetiden på 4-6 år.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.207