23948sdkhjf

Knuser og sorterer 200.000 tonn

Vassbakk & Stol med Norges første knusetog med Kleemanns Pro-serie.

Dette er første gang man har satt opp «knusetog» eller produksjon i linje, hvor alle maskinene er fra Kleemanns nye Pro-linje.

Da Anleggsmagsinet besøkte Norsk Steins masseuttak på Tau i mai, hadde akkurat grovknuseren blitt levert Vassbakk & Stol som siste av de tre maskinene.

Erfaren operatør

Geir Jarle Stølås, maskinfører og knuseoperatør har 15 års erfaring med knusing.

– Dette er den tredje nye grovknuseren jeg er med på å starte opp, forteller han.

- Om det fungerer kan man spare en hjullaster og en mann samtidig som toget knuser og produserer de ønskede fraksjonene, legger han til.

Godt arbeidsmiljø

Vassbakk & Stol er inne hos Norsk Stein på Tau for å ta hånd om et berg av restmasser. Geir opererer hans knapt et år gamle Hitachi ZX530 LCH-6 som han fikk i august i 2018.

Etter et liv i anlegg begynte skuldrene å bli ugreie, nå er hverdagen blitt bedre og han gir æren til godt sete og god arbeidsstilling.

200.000 tonn

Godt arbeidsmiljø skal man ikke kimse av når Geir og kollega Remi Hestetreet skal knuse og sortere et sted mellom 150.000 og 200.000 tonn med masse som ikke Norsk Stein skal ha i den ordinære produksjonen.

Potensiell kapasitet

Den potensielle produksjonskapasiteten fra finsikten er 195 tonn i timen av fraksjonen 0/32, 145 tonn i timen av 32/64 og syv tonn i timen av 64+x.

Men dette er avhengig av mengden finstoff som det er mye av her, blandet med storstein.

Et kostnadsspørsmål

Det er ikke så vanlig å kjøre tog i Norge, f.eks må man redusere kapasiteten på 120-modellen med ca 50 prosent, men dette er et kostnadsspørsmål om hva som lønner seg.

Diesel forbruket ligger på ca 25 liter per time og opp til 700 tonn kapasitet per time på grovknuseren, som er det fjerde av sitt slag i Norge. Det er på den nye grovknuseren besparelsen ligger i dette knusetoget, forklarer Rune Grønvold, salgssjef Kleemann.

Kevins første tog

Med noe som kan minne om verdens tykkeste og lengste Scart-kabel blir primær- og sekundærknuserne samkjørte mens sikteverket går uavhengig av de to andre.

-Grovknuseren er masteren i toget forteller Kevin Kjønli, servicetekniker på Kleemann hos Wirtgen Norway.

Bedre flow

Poenget er å få en bedre flow og bedre utbytte av steinen. Dette er det første toget Kevin setter opp og han er tydelig spent på utfallet.

– Dette er rett og slett et gromt oppsett, grovknuseren i seg selv er råsterk og har ingen problemer med stor norsk stein, oppsummerer Kevin.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141