Scania viser førerløst dumper-konsept
Med kameraer, radar, lidarsensorer og GPS-mottagere har Scanias AXL tatt et steg mot autonom gruvetransport eller massetransport på store anlegg.
Den første demonstrasjonen av AXL vil foregå 2. oktober i Söderälje på Scanias demo-område.
Forutsigbare omgivelser
Nok en gang søker produsentene seg mot dette segmentet mest på grunn av at det er et forutsigbart lukket område.
Men også fordi gruvebransjen allerede har tatt i bruk autonome tiptrucker i relativt stor skala, blant annet i Australia.
Utfordringen blir langt større når du skal ha denne teknologien til å fungere i trafikken.
Og Scania innrømmer også at AXL ikke er egnet til å kjøre i byen, selv om de mener den er smart nok til å klare det.
Utfordringen har vært og erstatte menneskets øye og evnen vår hjerne har til å fatte beslutninger basert på det øyet ser.
Autonome kjøretøy er ofte basert på informasjon fra kameraer og radar, men dette er ikke nok for å oppdage fotgjengere og mindre objekter på avstand.
I tillegg kreves det en massiv programvare for å gjøre om 2D-bilder til 3D-bilder og dermed blir ofte software mer viktig enn hardware.
AXL er drevet med en konvensjonell dieselmotor, men som er ment å gå på fornybar biodrivstoff.
Og om designet sier Scanias folk at det er laget robust og kraftfullt for matche omgivelsene i en gruve.