Navara er oppgradert og på vei oppover
Navara-salget i Norge har ikke klart å nå opp til teten de siste åra, men Nissan Norge kan i oktober notere seg en vekst på 14,5 prosent i forhold til i fjor.
Snart oppgradert
I tillegg er den snart på plass med ny Euro6D-temp-motor med twin turbo, oppgradert understell, ny gearkasse, økt nyttelast og oppdatert infotainment.
Forsinket
Etter noen forsinkelser er den oppgraderte versjonen av Navara snart på norske veier. Prislistene vil være klare innen et par uker, forteller kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Norge.
Utstyrspakkene selger
Han kan fortelle at 90 prosent av Navara-salget er med utstyrspakkene Tekna eller N-Guard i tillegg til at Thunder-utgaven selger bedre pga at det er en godt utstyrt modell til konkurransedyktig pris.
Bedre king-cab
Da dagens generasjon Navara ble lansert i 2015, så var den bortimot banebrytende med å introdusere 5-links uavhengig fjæring i bakhjulsopphenget.
Dette introduseres nå også på King Cab-utgaven, samtidig som løsningen er oppgradert for bedre kjøreegenskaper og økt komfort er også nyttelasten høynet opptil 1180 kilo for Double Cab – en økning på over 100 kg fra tidligere.
Om det vil friste flere til å velge King Cab virker tvilsomt siden den bare har utgjort fire prosent av Navara-salget tidligere.
Oppgradert understell
Bakhjulsopphenget er økt med 25 mm i høyden og fjærene er stivere. Bremsene er også forsterket. Foran er blant annet bremseskivene økt i dimensjon fra 296 mm til 320 mm. I kombinasjon med Intelligent Trailer Sway Assist, som motvirker sleng på tilhenger
Twinturbo på innstegsmodellen
Nissans 2,3-liter har fått oppdateringer så den er tilpasset Euro6D-temp. Nissan har klart å få innstegsmotoren på 163 hestekrefter til å øke dreiemomentet med 22 Nm, til 425 Nm ved 1500 omdreininger, takket være endringen fra singel- til twin-turbo.
Innsprøytingssystemet har fått økt trykket fra 2000 bar til 2200 bar med en ny pumpe som øker presisjonen og bedrer effektiviteten. Kjølesystemet er oppdatert og eksosanlegget er nytt. Det skal også bidra til redusert NOx-utslipp.
Bedre manuell
Videre er den manuelle gearkassen nyutviklet med kortere spak, endret mønster, bedre synkronisering og lavere støynivå. 7-trinns automatgirkassen er også videreutviklet for bedre komfort og respons, skriver de.
Nytt infotainment
Forholdet mellom fører og bil skal forbedres ytterligere i Navara med nye NissanConnect. Infotainment-løsningen tar steget videre i å forbedre tilkoblingsmulighetene via info-skjermen som er økt i størrelse fra 7- til 8-tommer.
Fører kan nå speile telefonen sin opp mot skjermen og utnytte. TomTOm-kart med direkte trafikk-informasjon, vær-informasjon, Google Street View osv er noen eksempler.
App-styrt
Gjennom appen kan du også betjene bilens horn og fjernlys, samt en mulighet for å gjennfinne bilen om du skulle ha glemt hvor den ble parkert. Systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto.
Utslipp og forbruk
CO2-utslippet er på 182 til 184 g/km og 194 g/km med automat (kombinert kjøring).
Forbruket blir oppgitt til 0,69 til 0,70 på manuell 164 hk.
Forbruket med 190 hk med manuell oppgis til 0,70.
190 hk og automat oppgis til 0,74 l/mil.
Pickupsalget til og med september 2019:
Toyota Hilux: 878
Volkswagen Amarok: 758
Isuzu D-Max: 757
Ford Ranger: 738
Nissan Navara: 340
Mitsubishi L200: 149
Mercedes-Benz X-Klasse: 87
SsangYong Rexton Sports: 25
Dodge Ram 1500: 19
Ford F-150: 12
Chevrolet Silverado: 9
Fiat Fullback: 2
Kilde: OFV