42 meter under havnivå
Skøyen T-banestasjon var i utgangspunktet prosjektert parallelt med togstasjonen, men dette ville medført omlegging av Hoffsveien, trikkespor og en mengde rørgater som følge av en 450 meter lang, 20 meter dyp og 20 meter bred kulvert gjennom en utfordrende løsmassesone langs Skøyen stasjon. Hoffselva måtte også ha blitt lagt om i tillegg til å gå svært nær viktig infrastruktur og bygninger.
42 meter under havnivå
Dermed flyttes stasjon og traseen (som ikke er helt fastbestemt enda). Da vil Skøyen stasjon ligge med kotedybde -42 og med overdekning av berg, skriver Teknisk Ukeblad.
I oktober skal de første grunnarbeidene for Fornebubanen starte med riving av 75.000 kvadratmeter bygningsmasse på Fornebu sør, og utgraving og sprenging av en 600.000 kubikkmeter stor byggegrop som skal bli Fornebu stasjon.
Den nye T-banestreknignen skal bli 8 km lang med seks stasjoner og skal etter planen åpne i 2027.
Over to millioner kubikk
Ifølge Oslo Kommune vil Fornebubanen totalt sett ta ut følgende mengder stein og løsmasse fra tunnelen:
- 2 100 000 m³ sprengt stein
- 500 000 m³ løsmasse
Tunnelmassene består av Oslofeltet; leirskifer, knollekalk og eruptivganger. Massene er egnet for opp- og omfylling, men vil ikke være kvalitetsmasser som kan benyttes til vei eller betong.