23948sdkhjf

Utviklet nytt bremsesystem

Kundene ønsket bedre synkronisering av bremsene mellom hjulgraver og tilhenger.

Her er problemstillingen:

Alle dagens hjulgravemaskiner har bremsetrykk for tilhenger på opptil 50 bar og 80 bar maks trykk ved bruk av parkbrems. Det vil si at en vanlig traktortilhenger med hydrauliske bremser ikke bremser tilstrekkelig ved bruk på hjulgraver. Vanlig traktortilhenger er bygget for maks 150 bar.

Kundesamarbeid

I samarbeid med Nasta-kunde Steen-Hansen Maskin i Skien så utviklet Mørk Maskin i Spydeberg det nye bremsesystemet.

Steen-Hansen Maskin har blant annet testet det i bremsetester og bruk.

Etterspurte bedre synk mellom graver og henger

- Fra våre kunder og samarbeidspartnere har vi mottatt henvendelser om en bedre synkronisering av bremsene mellom hjulgravere og tilhengere, forteller Hans Anton Mørk i en pressemelding.

Etter en grundig gjennomført testperiode har vi nå klar en løsning, legger han til.

NB! Hold deg oppdatert. Et abonnement på TransportMagasinet og AnleggsMagasinet kommer aldri til å bli så billig igjen som det er i april 2020 - 545 for begge for et helt år. Rett i postkassen når det er rykende ferskt:

Sende SMS til 2205, skriv TAB 4

Standard på 2020-modeller

Alle Gigant hjulgraver tilhengere som blir levert i 2020 og utover blir levert med et nytt og oppgradert bremsesystem. De nye «Gigantbremsene» er nå synkronisert med standard hjulgraver sitt bremsesystem.

Tilpassingen gir en mykere, mer kontrollert og tryggere oppbremsing. Med optimal bremsekraftfordeling mellom hjulgraver og tilhenger reduseres samtidig belastningen på graverens understell og bremseanlegg.

- Vi har også utarbeidet et tilsvarende «bremsesett» for tidligere leverte Gigant hjulgraver tilhengere, forteller han.

«Bremsesettet» beregnes for ettermontering og leveres som ekstrautstyr.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125