23948sdkhjf

Økt mengde tips - Skatteetaten kontrollerer

142 tips er knyttet til koronatiltakene og 60 prosent av disse tipsene er mistanker om utnyttelse av kompensasjonsordningen.

– Vi er ute og kontrollerer på en trygg og sikker måte, og kommer til å være aktivt ute i tiden fremover, sier divisjonsdirektør Eve V. Bergli.

Økning i antall tips

Etter å ha lagt om tipsløsningen har Skatteetaten opplevd en stor økning i antall tips.

Se her.

I 2020 har etaten fått inn 2416 tips, en økning på 64 prosent målt mot samme tidsperiode i 2019.

Korona-snusk

142 av tipsene er knyttet til koronatiltakene. Om lag 60 prosent av disse tipsene er mistanker om utnyttelse av kompensasjonsordningen av serveringssteder, hoteller, detaljhandel, bygg- og anleggsbransjen med flere.

30 prosent av tipsene gjelder brudd på permitteringsreglene og oversendes NAV. Skatteetaten har kartlagt hvilke risikoer for skatte- og avgiftsunndragelser som øker som følge av regjeringens tiltak og har satt inn tiltak for å motvirke dette.

- Tips er en viktig og verdifull kilde til opplysninger som gir oss et bedre beslutnings- og kunnskapsgrunnlag. Vi ser tipsene opp mot vår egen etterretning, og dette er i mange tilfeller utgangspunktet for våre kontroller, sier divisjonsdirektør Bergli.

I underkant av 40 prosent av tipsene vi mottar gjelder brudd på skatte- og avgiftsregelverk og arbeidslivskriminalitet, mens vel 25 prosent av tipsene gjelder personlige skattytere, og rundt 15 prosent gjelder utleie eller kjøp og salg av fast eiendom.

Seks byggeplasser kontrollert

- De fleste følger lover og regler og ønsker å gjøre opp for seg, men det er dessverre også noen som utnytter situasjonen.

Skatteetaten har kartlagt hvilke risikoer for skatte- og avgiftsunndragelser som øker i tøffere økonomiske tider, og har satt inn tiltak for å motvirke og avdekke dette. Kontroller innen bygg- og anleggsvirksomhet ble gjennomført i Oslo, Bergen, og Stavanger.

Totalt ble seks byggeplasser og 233 personer fra totalt 76 virksomheter kontrollert.

Skatteetaten foretok ID-kontroll, sjekket HMS-kort og undersøkte om de ansatte har fått innberettet lønn.

Opplysninger deles ved behov med NAV for å avdekke eventuelle brudd på permitteringsreglene.

Skatteetaten kontrollerte også om virksomhetene har skatte- og avgiftsrestanser. Skatteetatens medarbeidere har både kontrollert og gitt veiledning om hvilke regler som gjelder.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156