Kjøpte guttedrømmen
Anleggsmagasinet finner Brynildsen og hans nye innkjøp på en grusveg inne i de svinndalske skoger i Våler. Veghøvelen går bortimot lydløst på underlaget, bare en lav summelyd kan høres, og den overdøves av fuglekvitteret.
– Er det ikke moro? Skulle nesten tro det var en hybrid, smiler Brynildsen.
Første i Norden
Se for deg ansiktet til et lite barn når det får et nytt leketøy. Det minner mye om Brynildsens, der han gestikulerer og peker på nyinnkjøpet, som er John Deeres første høvelsalg i Norden.
– Det er nesten uvirkelig. Hittil har det vært Cat for alle penga, og jeg er sågar en gammel Cat-selger. Nå står jeg her i skauen med høvelproduktet til en arg konkurrent.
– Dette er magisk, slår Brynildsen fast, og er ikke i tvil om at markedet er klar for konkurranse.
– John Deere er antagelig den verste konkurrenten Cat kunne fått i Norge. Og det er veldig bra.
Fra barndommen
Ja, det er altså mulig å oppdrive et blomstrende følelsesliv omkring en veghøvel. I alle fall for en kar som Per Brynildsen. Men hva kommer det av?
– Tja, si det. Har nok mye med barndommen å gjøre. Jeg vokste opp i en entreprenørfamilie, og fikk sitte på hydraulikktanken på 1960-tallet da E18 og E6 ble bygd ut av Oslo.
– Jeg er en urolig sjel, og elsker maskiner som beveger seg framover og bakover, er ikke så opptatt av gravemaskiner som graver et hull.
På tur tilbake
Veghøvlene opplever en opptur etter en lengre nedgangsperiode. Nå er driftskontraktene på veg tilbake, og alle høvelglade anleggsfolk gleder seg.
John Deere-høvelen er allerede ute på jobb. Asfalt Remix er underleverandør for Peab, og skal dypstabilisere 12 punkter i Akershus og Viken.
– Billig er maskinen ikke, så den må rett i produksjon, sier Brynildsen.
– Vi måtte bare kjøpe den, så mange timer i året vi har bruk for høvler. Da er ikke leie noe godt alternativ. Vi har høveljobber så det holder, i alle fall det neste året.