Syv entreprenører vil bygge skredsikringstunnel
Kontrakten blir tildelt entreprenøren som leverer tilbudet med best forhold mellom pris og kvalitet. Kvaliteten blir vurdert ut fra gjennomføringsplanen, entreprenørens organisering og nøkkelpersonell, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune.
Disse har levert tilbud:
Veidekke Entreprenør AS
Skanska Norge AS
NCC Norge AS
Metrostav Norge AS
Leonhard Nilsen & Sønner AS
Kruse Smith Entreprenør AS
Bertelsen og Garpestad AS
Møre og Romsdal fylkeskommune sikter på å tildele kontrakten tidlig i september.
Byggestart er planlagt til høsten og åpningen er planlagt til høsten 2023.
- Det er veldig god konkurranse om kontrakten. No startar vi å gå igjennom tilboda slik at vi kan vurdere kven av tilbydarane som har levert det beste tilbodet ut frå kriteria våre, seier prosjektleiar Arne Ola Stavseng i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Variert oppdrag
Kontrakten er en totalentreprise som inneholder prosjektering og bygging av: 4,8 km tunnel og 100 meter tunnelportaler, komplett elektroarbeid for prosjektet, 400 meter veg i dagen med påkobling til eksisterende vegnett, en 25 meter lang bru og en 135 meter lang ledevoll for skred på Indreeide.
Begge forskergjerningene ble sprengt og gjort klare i 2019 i en forberedende kontrakt.
Sikrer 13 skredpunkt
Fv. 63 er eneste tilkomstveg for Geiranger om vinteren. Når prosjektet er ferdig blir det tryggere for trafikantene og færre stenginger av vegen på grunn av skred eller fare for skred. Skredsikringsprosjektet sikrer 13 registrerte skredpunkt. Årsdøgntrafikken er i 630 kjøretøy i gjennomsnitt, men varierer fra 1500 kjøretøy i døgnet i sommersesongen til 200 kjøretøy i døgnet om vinteren.