23948sdkhjf

Roald Madsen AS satser grønt

Tromsøs største maskinentreprenør skal satse på en grønnere maskinpark.

Norges første EC300EL HYBRID er nå straks i gang hos maskinentreprenør Roald Madsen i Tromsø.

Det er VMS Trondheim som har klargjort den grønne maskinen som skal på sitt første oppdrag rett utenfor Alta etter ferien.

Elektrifisering og effektivisering

Da Anleggsmagasinet pratet med Rune Madsen i vinter var han klar på at de skal satse på å elektrifisere maskinparken og bilparken.

Maskinparken består av Volvo og Cat, totalt 60 stk anslås det. Og nå skal det elektrifiseres, i alle fall så fort det blir tilgjengelig, også i bilparken.

- Det første vi gjorde når vi bygde her var å planlegge en ekstra trafo for å få nok ladekapasitet, forklarer Madsen.

Han nevner både Cat sin batterielektriske graver og Volvos batterielektriske lastebil, selv om de trenger en som er litt større. Den får de kjøre i kollektivfeltet og Madsen ser utvilsomt positivt på dette.

Miljøvekting

Dagen før vi besøkte Madsen, 13.februar, bestilte de Norges første Volvo EC300 Hybrid, selv om ikke den har noe med elektrisering å gjøre, representerer den effektivisering og kutt i dieselforbruk. Det er på mange måter den mest realistiske grønne tilnærmingen i denne maskinstørrelsen per dags dato. Nå er den altså levert.

Den skal senere på jobb i Bodø og Tromsø kommune har varslet 30 prosent vekting av miljø i kontraktene, men den første ble kansellert etter at det ble for dyrt, forteller Madsen.

Utskiftingstakten er han ikke redd for. Brukte maskiner fra Norge kan eksporteres og vil være langt mer moderne og miljøvennlige i mange land, en positiv effekt påpeker han.

Bomsenking lader akkumultorer

EC300E Hybrid henter energi fra senkning av bommen til å lade hydrauliske akkumulatorer som jobber sammen med hydraulikkpumpa. I motsetning til andre elektriske systemer som tar opp svingenergien til en gravemaskins overbygning, for deretter å benytte den til å avlaste motoren.

Godt egnet for lasting

Ved hyppig grave- og tippoperasjoner avlaster funksjonen motoren og gir opptil 20 % høyere drivstoffeffektivitet, og opptil 17 % lavere CO2-utslipp – uten tap av ytelse, dette i følge produsenten.

Hybrid og Eco-modus

Den regelmessige senkningen av bommen utløser mye energi som brukes til å lade 20-liters hydrauliske akkumulatorer, som igjen leverer energi til å drive hydrauliske hjelpemotorer som gir krefter til hydraulikkpumpa. Ytelse og presisjon er på samme nivå som på en standard EC300EL, inkludert muligheten til å arbeide i ECO-modus og Hybrid-modus samtidig.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.523