23948sdkhjf

Slutt på stjålet kjøretid!

Kåre Sundset kjører for Aksel Lernæs AS i rute mellom Sør-Trøndelag og Danmark. Han har opplevd den digitale tidstyven på kroppen, men snart kommer redningen!

- Jeg merket på de første turene med ny bil at jeg ikke rakk det samme som tidligere. På vei fra Danmark og hjem forsvant kjøretiden fortere med den digital fartskriveren. Derfor valgte jeg å logge tidsforskjellene og har notert hver dag i hele sommer.

Bare de siste fjorten dagene har den digitale skriveren stjålet fire timer kjøretid, hevder trønderen.

Sundset sine notater bekrefter at skriveren, ved hver stans under kjøring, venter to minutter før den går over fra kjøretid til hviletid eller annet arbeid. Rødt lys, veikryss, lossing, tanking. Ved hver stans risikerer han å tape et par minutter kjøretid.

Den såkalte "treminuttersregelen", som sier at opptil to minutters stopp mellom to kjøreperioder skal registreres som kjøretid, har i så måte vært ekstremt ødeleggende for den totale tidsbruken frem til nå, spesielt ved bykjøring.

På vår tur lokalt i Trondheim brukte vi totalt 2 timer og 26 minutter inkludert lasting og lossing. Av disse stjal skriveren ifølge stoppeklokka 12 minutter som ble registrert som kjøretid mens bilen sto stille.

Dette er et kjent fenomen og Statens vegvesen tar også høyde for dette på sine kontroller der de beregner et påslag på 10 prosent på kjøretiden før de blir strenge.

Spar en time

Nå er imidlertid en bedre hverdag innen rekkevidde for Sundset og oss andre.

1. oktober trer nye EU-regler i kraft. EU forordningen EU 1266/2009 skal gjøre det enklere for yrkessjåfører å leve sammen med sin digitale fartskriver.

Det nye er at skriveren nå er "minuttoppløst", hvilket tilsier at den gir sjåføren den kjøretiden man virkelig skal ha, i stedet for å stjele minutter ved korte stopp, slik blant andre Sundset opplever.

I praksis vil det si at den aktiviteten med flest sekunder innenfor et minutt, vinner minuttet.

Skriveren registrerer kort og godt det man gjør mest av i løpet av ett minutt. Så hvis man bruker 29 sekunder på å kjøre unna en lasterampe, vil det fortsatt kunne registreres hvile uten at hviletiden brytes. Er bilen derimot underveis i 31 av minuttets 60 sekunder, vil det bli registrert kjøretid. Deler man minuttet nøyaktig i to, vil den siste aktiviteten bli registrert.

Frem til nå har det holdt med fem sekunder kjøretid, før skriveren har ødelagt hvilen og registrert kjøring i stedet.

Den nye skriveren fra Stoneridge, SE5000 Exakt, er testet ut blant annet på Coca Cola sine distribusjonsbiler i Stockholm, og erfaringene derfra er at sjåførene, avhengig av kjørerute, tjente mellom 16 og 48 minutter kjøretid hver dag i forhold til tidligere.

På nettstedet www.SE5000.com finnes det også en kalkulator som kan beregne fra dine egne nedlastede filer hvor mye mindre kjøretid man kan forvente å få på egen kjøring med skrivere tilpasset de nye reglene.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094