Toget gått for NSB?
- Våre regnestykker viser at gods på tog tilsvarer opptil 100.000 vogntog i året, forteller han.
- Vi har veldig dårlig punktlighet på togene våre. Konsekvensen er økte kostnader og at kunder velger bort jernbane, sier Kjensli.
Konstituert konsernsjef i NSB, Arne Fosen, sier til NTB i dag at de i lang tid har slitt med leveransekvaliteten, noe som har ført til at tilliten til toget hos kundene er blitt svekket.
Uttalelsen stemmer godt med innspill redaksjonen har fått den siste tiden.
- Utfordringen er å få orden på den dårlige norske infrastrukturen, som ikke tåler værendringer. Senest nå er det Dovrebanen og mange veier stengt som følge av flom, forteller informasjonssjef i Schenker, Einar Spurkeland, til tungt.no.
Han tillegger dog at NRE-toget de selv startet mellom Narvik-Oslo med fem avganger hver vei pr. uke har fullt belegg på omtrent alle avganger og at de må kjøpe plass på ARE-toget til nettopp CargoNet for å få med alt godset.
Selv om det unektelig høres dramatisk ut når CargoNet nå varsler nedleggelser, er det viktig å poengere at det ikke er fattet noen beslutning på dette ennå.
- Men dersom vi ikke får lønnsomhet, så må vi som alle andre gjøre endringer og vurdere om vi skal fortsette virksomheten, forteller Kjensli.
Det hele forsterkes av et seminar om bygging av lyntog i Norge som foregikk tirsdag. Der opplyste utredningsleder Tom Stillesby at de største spedisjonsfirmaene ikke trodde at lyntog vil føre til noen stor overgang av gods fra vei til bane. Stillesby leder regjeringens høyhastighetsutredning.
- Det de sier nå, er at avstand og reisetid ikke er avgjørende for deres valg av jernbane eller transport på vei.
Punktligheten er helt avgjørende, og den er lettere å beregne med bil enn med tog. Selv ikke med et kutt i reisetiden på 60 prosent vil de flytte særlig mye over, sier Stillesby.
Så vil tiden vise om det hele bare er skremselspropaganda for å fremme avgiftspolitiske grep for å gjøre bane mer attraktivt, eller om toget vitterlig er gått for NSB.