Ronnys knalltøffe DAF:: Møt Big Betty!
Ronny Schwencke fra Mjøndalen utenfor Drammen har jobbet med lastebil siden han var 16. da begynte han nemlig på verkstedet til Svensrud Transport AS. Påvirket av tunge kjøretøyer skaffet han seg tungbillappen så snart det lot seg gjøre og fortsatt hos Svensrud, nå som tankbilsjåfør. Etter hvert havnet han hos Grønaasen Transport, men allerede et år etter var han tilbake hos Svensrud.
-Så ble det kranbilkjøring for Asbjørn Dalen på Hokksund. Der var jeg vel en fire, fem år. Deretter ble jeg lastebileier. Jeg kjøpte meg en Scania R500 Topline med tilhørende chassistransporttralle. Denne kjørte jeg med i fem år, før jeg byttet over til vanlig biltransporttralle, forteller Ronny til TransportMagasinet.
DAF
Han forteller at han alltid har vært litt nysgjerrig på DAF, men at han aldri hadde kjørt det tidligere. I februar i år bestemte han seg for å gi seg med biltransport. I stedet investerte han i brukt DAF trekkvogn, samtidig som han la penger i en ny jumbotralle fra Vestlandske Trailerimport.
-Jeg likte godt å kjøre DAF, dessuten var bruktbilen jeg kjøpte billig. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe ny bil i det hele tatt, men da jeg så omtale på Tungt fra transportmessa, av en knalltøff mattsvart DAF XF, bestemte jeg meg for at jeg i alle fall skulle innom messa og se på den. Da ble jeg hekta gitt, og handel ble det. Blir ikke noe dyrere for meg med ny bil, enn å holde vedlike den gamle. Det løper jo fort på reparasjoner for 150.000 på et år, i tillegg til ståtid, sier Ronny med et glis.
Men selv om den mattsvarte trekkvogna med pinstriping og gule lys «all over» skilte seg skikkelig fra mengden, så var ikke Ronny fornøyd med det. Her var planene klare for ytterligere å rodde trekkvogna.
Danmark
Som så mange andre har gjort, så vendte Ronny seg mot våre danske venner for å customisere trekkvogna ytterligere. Utvendig er de mest iøynefallende endringene i forhold til hvordan bilen så ut da den sto på messa, en vass solskjerm med «Batman-stuk». En solskjerm som virkelig forsterker det litt mørke imaget til den mattsvarte trekkvogna. En annen endring, som kanskje ikke er like enkelt å sette fingeren på med en gang er frontfangeren. I custom-kretser er det noe som heter «body sectioning», der man fjerner en del av karosseriet for å gi bilen et laver utseende.
-Støtfangeren har gjennomgått en omvendt sectioning. Her har vi delt fangeren på langs og lagt til et felt for å få en høyere fanger som samtidig gir bilen et lavere utseende. All metalljobben er for øvrig utført av Stiholt i Danmark, forklarer Ronny.
Andre utvendige forandringer er håndmalte firmanavn med Schwencke Transport, og en del andre tøffe håndmalte detaljer. Pinstripingen er det danske Steen Gaarden fra Løkken som har stått for. Sjekk gjerne ut arbeidene hans, du finner ham på Facebook. I tillegg har Ronny fått på torpedolys på taket, og kompressorhornene er selvsagt mattsvarte de også.
FL Buur
Allerede da vi snakket med Ronny på messa var han klar på at det originale interiøret måtte endres i tråd med hans stil, og hans ønske var et klassisk «Tuck´n Roll´-interiør» inspirert av femtitallets custombiler. Jobben tilfalt danske FL Buur som vel må sies å ikke være et helt ubeskrevet blad blant norske lastebilentusiaster.
-Jeg var jo klar på hvilken stil jeg ønsket meg, og vi hadde dialog hele veien, men utover det så fikk Buur veldig frie tøyler. Han visste hvordan jeg tenkte og ville ha det, allikevel ble jeg svært overrasket over resultatet, i positiv forstand, sier Ronny.
Og interiøret har blitt fett det, der det går i svart skinn med sømmer i samme rødfarge som vi gjenkjenner fra felgene og i pinstripingen. Setene har i tillegg fått innbrodert «Hot Rod» i nakkestøttene, dashbordet går i samme farger, bakveggen har også fått en egen stil og der kan fargene på lysene endres via bryter på dashbordet. En herlig detalj er downlights med gammel, klassisk DAF-logo i glassene.
-Buur har også laget et sperrebånd til døra, til bruk på utstillinger etc., slik at folk ikke skal trampe inn i førerhuset. Det viser en pistol mot tinningen på en hodeskalle. Jeg ba opprinnelig at det skulle være litt sprut av hjernemasse på broderiet, men det ble vel for drøyt for dansken, gliser Ronny.
Miles
Da vi traff Ronny var han innom verkstedet for å bytte instrumentpanel. Som custom-entusiast med en råtøff taksenka Oldsmobile hjemme i garasjen ville han selvsagt ha et speedometer i miles!
-Men det er gradert i kilometer også. Hvis ikke hadde jeg nok gått litt i surr her, legger han til.
Praten er over, bildene er tatt og speedometer i miles er på plass. Ronny er klar for å sette snuta mot Mjøndalen og helg, før det er ut på søndag med destinasjon Voss og Bergen.
-Jeg kjører for alle jeg og vil ikke binde meg til en oppdragsgiver. Det går mye i transport mellom øst og vest. For tiden kjører jeg mye for Turlid Transport i Aurland, avslutter Ronny før han ruller ut på veien med sin litt skumle, men knalltøffe «Big Betty».
Keep on Truckin´ Ronny!