23948sdkhjf

Personlig touch hos Falkom

På et industriområde ved Tiel i Nederland ligger lokalene til Falkom TransportMagasinet ble med for å hente hjem to norske tungbergere.

I slutten av mars satte to spente bilbergere seg på flyet til Amsterdam, sammen med daglig leder Geir Helge Hansebråten fra importøren Bil & Trucksenter Valdres AS.

Jo Roger Blengsli fra Overhalla og Knut Kristoffersen fra Dal har hatt mye med den norske Falkom-agenten å gjøre etter at de bestilte bilene mange måneder tidligere.

Blengsli skal hente hjem en Volvo FH 600 6x4, mens Kristoffersen trenger en Volvo FH 540 8x4 på grunn av mange jobber som involverer busser.

Utsjekk

Dagen hos Falkom går med til gjennomgang av de to bergingspåbyggene. Her er mange detaljer og spesialbestillinger som må sjekkes ut før avreise.

Falkom har til gode å levere to make påbygg og de har holdt på siden 1984.

Anne Hulscher er kontaktperson og den som får ting til å skje. Han har fulgt de norske kundene tett og setter sin ære i at alt stemmer på en dag som denne.

Han styrer et påbyggerverksted som leverer til hele verden. Inne i hallen er bergingsbiler både til Norge og Afrika under produksjon.

Løftetest

En av de viktigste tingene man gjør når kunden henter en ny bergingsbil er løftetest.

Den foregår ved at bommen festes til bakken før hydraulikken skal klare å presse den oppover med 10-tonns kraft.

På de første testene på Kristoffersen sin bil stanser måleren på rundt åtte tonn, men skifting av noen ventiler løser problemet.

Problemløsning og nær kundekontakt av denne typen illustrerer ifølge Hulscher hverdagen hos Falkom.

Påbyggeren kan se tilbake på en 30 år lang historie og kom tidlig i inngrep med bergingspåbygg. Lenge var de hovedleverandør av denne type påbygg i Nederland og siden i nabolandene.

Det er en sær bransje de leverer til, og de er smertelig klar over det.

Alle er eksperter og alle vet best.

Små marginer

- Hovedproblemet når man bygger opp en bergingsbil er vekt. Ofte står det om marginer på 50 kg når biler på 16 tonn skal registreres. Veien dit er ofte spennende og preget av usikkerhet. Det beryktede kravet om 20 prosent av akselvekt foran er den store bøygen. Vektbalansen er avgjørende for hvor mange aksler hver bergingsbil må ha og dette strides ofte de lærde om. Om ikke dette er den største utfordringen for en bergingsbil, så er det ihvertfall den viktigste, fastslår Hulscher.

Av og til ryker beregningene og man har levert en bil kunden ikke får registrert. Som regel med bakgrunn i kundens ønsker og overbevisning, som til slutt viser seg å være for optimistiske.

- Vi har to tekniske tegnere som prøver å beregne dette som best de kan ut fra kundens ønsker. Det er nok de to viktigste menneskene hos oss. Alt springer ut fra det de tegner, sier han.

Norsk agent

Nytt utstyr blir tilgjengelig hele tiden og kundene vil gjerne ha det siste av det siste på akkurat sin bil. Utfordringene for en påbygger er der hele tiden.

- Etter at Hansebråten ble vår agent i Norge, har markedet der vokst seg stort de siste fem årene. Vi har levert et tosifret antall biler til Norge de siste årene. Vi merker på bestillingene hvordan de forskjellige landene gjør det økonomisk. Bestillinger fra Norge er det mye ekstra på, så vi ser at dere har det bra der oppe.

Det skal være optimalt utstyr, men det skal også se pent ut. Det er mye stolthet i denne bransjen, så de fleste vil ta seg godt ut når de er ute på veien, bekrefter Hulscher.

Han har selv 20 år bak seg som bilberger og vet hva det går i.

- Derfor merket du kanskje at tonen mellom meg og de norske kundene var løs og ledig, selv om vi ikke kjenner hverandre godt. Vi snakker samme språk, faglig, sier han.

Etter en lang dag med testing, papirer og gjennomgang er de to tungbergerne på vei til Kiel og båten hjem. Når dette leses har de allerede vært i aksjon en god stund.

Kan hende du drar kjensel på en av disse bakstussene?

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.157