Påbyggeren i Stryn: Nomek har stålkontroll
Nomek har vært i markedet helt siden 1998, men har frem til nå konsentrert seg mest om utvikling og produksjon av slamsugere, mobile avvannere og spesialbygg.
I sin tid var det renovasjonsselskapet Miljøservice, sammen med Vest Buss, som la grunnlaget for driften.
Nå er konstruktør Bjørn Tore Sandnes og kollegene hans sultne på nye utfordringer. De siste tre årene har de derfor vendt blikket mot trekkvogner og krokbiler.
Tenden
Tungt.no skrev for halvannet år siden om den strøkne krokbilen til Thor Tenden Transport, der Geir Elling Nyland tok oss med på en uforglemmelig tur over Sognefjellet. Man skjønte at noe var i emning i fagre Stryn.
Les også: I tillegg får han lønn...
Bjørn Tore Sandnes og selger Øyvind Hopland tar imot oss og guider oss gjennom produksjonsavdelingen. Anledningen er overlevering av nok en krokbil.
Døgndrift
- Vi har en automatisert maskinpark som går døgnet rundt, forteller Hopland mens vi står og ser på knekkeroboten som kan håndtere plater på opptil 150 kg.
- Vi legger inn data og maskinene produserer det meste av delene vi bruker for å bygge lastebil, supplerer Sandnes. Omtrent det eneste Nomek kjøper eksternt for å bygge opp lastebilene er hengsler og låser til skap. Til og med hydraulikkslangene bearbeides i eget hus.
Kunden
Nomek har en egen konstruksjonsavdeling med sju ansatte, som tegner i 3D. Bjørn Tore Sandnes er en av dem, og han viser oss en 3D-print av lastebilen som skal overleveres i dag. - Slike tegninger lager vi i samarbeid med kunden. Da kan vi diskutere oss frem til løsninger og vi ser hva som må flyttes eller endres på, mye lettere enn om vi bare hadde hatt en arbeidstegning. Når vi er enige om alle detaljer setter vi i gang produksjonen av delene, som da er klare når chassiset ankommer. Derfor kan vi også operere med byggetider ned mot en måneds tid på en krokbil, forklarer han.
Alt på data
Med tanke på reservedeler er det også et stort pluss at hele bilen ligger i datasystemet. Et par tastetrykk sørger for at en ny del er produsert om uhellet skulle være ute.
Nomek har investert i lakkhall som rommer et helt vogntog, og de har en 160 meter lang lakklinje, der sideskjørt og skapdører går gjennom vask, forbehandling og lakkering. - Vi bygger alt i rustfritt og bruker heller tynnplater enn aluminiumsprofiler. Der vi før måtte skifte påbygg, skifter vi nå chassis, sier Hopland for å illustrere kvalitet og levetid.
12 kroker
Av omsetningen på 70 millioner kroner i fjor, kom halvparten fra lastebilpåbygg. Den andelen ønsker man skal øke i tiden fremover.
Fra september i fjor til mai i år ble det bygget 12 krokbiler i Stryn, i tillegg til en del trekkvogner.
Mye av årsaken til suksessen er ifølge bileier Andreas Nytveit nettopp konstruktøren Bjørn Tore Sandnes. Han beskrives som ekstremt detalj- og løsningsorientert og imøtekommende av kundene.
- Det er enhver sjåfør og lastebilsentusiasts drøm å få treffe en mann som han, fastslår Andreas Nytveit.
KNAS
Morten Norstrand er daglig leder hos Multilift-forhandleren KNAS. Han har merket seg det samme. Nylig inngikk bedriften hans et samarbeid med Nomek. Et samarbeid som allerede har resultert i et tosifret antall krokbiler.
- Jeg kommer til å fortsette å bygge her. Jeg vet at kundene mine ikke vil angre på det valget. Vi bygget opp en demobil i september i fjor og siden har det ikke vært et feilslag på noe som helst, sier Norstrand.
40 år
Nomek er et av seks servicepunkt for KNAS i denne landsdelen. Foruten hovedkontoret i Bergen, kan man få hjelp i Molde, Ålesund, Måløy og på Voss.
Norstrand forhandler både HIAB, Zetterbergs og LAXO, for å nevne noe, og har holdt det gående i over 40 år.
Nå er han altså i inngrep med metallkunstnerne i Stryn.