23948sdkhjf

Moldskred Renovasjon AS : Motivlakk som suger

Familiebedriften Moldskred Renovasjon har investert i ny kombibil. Med den har de hentet inn igjen tapet etter at septikkontrakten gikk i dass.

Sunnmørsbedriften fra det vesle tettstedet Tjørvåg i Herøy kommune ble etablert allerede i 1985 av Arild Moldskred, som fortsatt er daglig leder.

En ulykke med lastebilen førte til at han etter noen år valgte å avvikle selskapet, før han sammen med noen andre etablerte Møre Miljøservice.

Verftsindustrien i området gikk så det suste på den tiden og Moldskred hadde hendene fulle med sine suge- og spylebiler med blant annet vask av nybygg.

- Suksessen ble lagt merke til og en dag i 2001 banket ISS Industriservice på døren og ville kjøpe bedriften. De ønsket seg inn på markedet til industrien på Sunnmøre, forteller driftsansvarlig Lars Ivar Moldskred.

Det gikk ikke helt som man hadde sett for seg.

- Det skulle bli stort, men når det kom inn mange nye kokker med mange hatter, sluttet verftene å bruke oss. Kompetansen Arild satt på ble ikke brukt og han ble overstyrt. Det gikk ganske raskt mot nedleggelse etter et par år.

Arild kom på jobb en mandag og omtrent alt av utstyr var borte. Han hadde ikke fått forvarsel om noe som helst, fortsetter Lars Ivar.

Både han og resten av familien satt plutselig igjen uten arbeid.

Arild Moldskred hadde dessuten en klausul i kontrakten om det å starte opp igjen for seg selv, noe som førte til en runde med advokater. Han fikk til slutt slettet den og startet opp Moldskred Renovasjon slik det fremstår i dag.

Nå er de nesten like store som da de solgte i 2001, mye takket være en supersuger til 5,5 millioner kroner, som ble kjøpt i 2012.

Markedsføring

- Målet er å kunne tilby en totaltjeneste, slik vi hadde tidligere.

Markedet er der fortsatt, men har samtidig endret seg litt. Nå er det mange flere som har utstyr til for eksempel rørinspeksjon og den type ting, noe som gjør at vi er usikre på om det er verdt investeringen å ha det selv, sier Lars Ivar.

Han forteller at selskapet har få faste kontrakter. De lever i stedet godt på spotmarkedet og tar på seg alt som kan suges og spyles.

- Hovedsysselen vår er kummetømming og rørspyling. I tillegg har vi blitt store på singelblåsing. Det har blitt en bra greie for oss. Kundene er både entreprenører og private.

Du kan jo tenke deg ti kubikk med singel som skal leveres bak huset ditt. 300 turer med trillebår er en ganske omfattende jobb. Vi klarer ikke konkurrere med en gravemaskin som kan stå å øse singel, men der de ikke kommer til, er vår metode effektiv, mener han.

Den lengste leveringen foregikk 130 meter fra bilen.

- Det gikk greit, selv om det selvsagt går litt tregere i slangen da.

Selv har jeg brukt en del tid på å forske på slanger og utstyr og det har gitt oss veldig gode resultater.

Dessuten bruker vi facebook aktivt og når ut til mange tusen potensielle kunder.

Vi har blitt oppringt til og med fra folk i Oslo som vil ha blåst singel, så vi føler vi har fått et godt rykte i markedet. Jobben i Oslo takket vi forresten nei til og henviste dem til firma med supersugere som er nærmere enn oss.

Familien

Et annet bevisst triks for å tiltrekke seg oppmerksomhet, er motivlakken. Den har fulgt selskapet i alle år, nettopp for at kundene skal huske dem når de trenger en sugebil. Det er ihvertfall Arild Moldskred sin filosofi.

- Fargen fant jeg da jeg fikk se en septikbil på en reise. Kombinert med motivlakken til Terje Aspmo, så blir dette biler som vekker oppsikt. Folk skal bite seg merke i dem og huske dem. Bilene er på veien hele året og er viden kjent. For oss er det en stor reklameverdi. Derfor har vi fortsatt med motivlakkering. Det er ikke så dyrt som folk vil ha det til og derfor verdt hver en krone etter vår mening, fastslår Arild.

I dag har han med seg kona Lill-Merethe på regnskap, i tillegg til sønnene Lars Ivar som driftsleder og Kristoffer som sjåfør på den nye kombibilen.

- Et søskenbarn av far kjører også for oss, i tillegg til en annen sjåfør og en mann ansatt på verkstedet. Ut over det henter vi inn folk etter behov. Vi kan kjøre bilene alene, men dette er tungt arbeid, så som oftest er vi to på bilen, legger Lars Ivar til.

I dag har Moldskred Renovasjon to kombibiler og supersugeren i drift, med alt av utstyr som kreves. På tunet står også en tippbil og et par traktorer som brukes til brøyting, for å sysselsette mannskapet når snøen legger en demper på kummetømmingen.

- Vi hadde en 30-tonns gravemaskin også, kjøpt på impuls da en kunde lurte på om vi hadde. Den leide ut og tjente penger på siden i mange år. Nå har vi valgt å kutte ut gravingen.

Moldskred Renovasjon var tidligere en stor aktør også innen septik, med ansvar for drøyt 3000 kummer i nabokommunene, men etter at de tapte et anbud til 3,5 millioner kroner, har de valgt å sette strek for den delen av virksomheten.

- Supersugeren åpnet et nytt marked og har reddet inn tapet. I tillegg har oppdragsmengden økt på de andre bilene, så nå er vi helt ute av septikmarkedet og vi kommer ikke til å gå inn i det igjen, avslutter Lars Ivar Moldskred.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078