23948sdkhjf

Nye kabotasjeregler, ukehvil, minstelønn og varebiler.

I dag ble EUs veipakke offentliggjort. Her er høydepunktene.

EUs nye veipakke har vært lenge etterlengtet. Mest fordi regjeringen de siste årene har sittet på gjerdet og avventet nye retningslinjer for kontroll og sanksjoner.

Nå er forslaget klart og viser at det er hold i mange av spekulasjonene som har versert den siste tiden.

Europakommisjonen foreslår at utenlandske sjåfører skal kunne kjøre inntil fem dager i et land etter at den internasjonale lasten er losset.

I dag er det som kjent en begrensning om tre turer i løpet av syv dager. Fremover blir det altså fritt frem i fem dager.

Skal ha minstelønn - og den økes

Sjåførene skal regnes som utstasjonerte arbeidstakere etter å ha jobbet minst tre dager i løpet av en måned. Det betyr at man fort skal ha norsk minstelønn for kabotasjekjøring i Norge. Det er allerede gjort kjent at minstelønnen økes med virkning fra 1. juni. Fremover skal den være 167,65 kroner pr. time.

Det er også kjent at det så langt ikke har vært særlig stort antall kontroller på området. Arbeidstilsynet har dog i samtaler med tungt.no lovet at det fremover skal være større fokus på dette.

Nei til ukehvil i hytta, men mer fleksibilitet

Ukehvil i kjøretøyet har egentlig aldri vært tillatt, men det har vært en sovende regel, om man kan uttrykke seg slik. Det siste året har både Belgia, Tyskland og Frankrike innført krav om at ukehvilen ikke skal tas i hytta. I Tyskland har de fra 25. mai i år innført et haltende straksforbud. Det har dog vært svevende hvor grensene går. Er det for eksempel lov å sove i sovepose under hytta eller slå opp et telt ved siden av? Nei, sier Tyskland og trolig også EU-kommisjonen nå. Å sove like ved kjøretøyet er ikke rekreasjon nok. I dagens forslag står det å lese at det vil bli krav om å ha hviletiden et annet sted enn i hytta, men foreløpig vet vi ikke stort mer enn dette.

Det anbefales også en mer fleksibel ukehvil. De nye reglene vil fortsatt kreve 45-timers ordinær hvile utenfor lastebilen, men til gjengjeld kan man ha flere reduserte ukehviler, slik at sjåføren har mulighet til å kjøre ute i opp mot tre uker.

Varebiler og kabotasje

Interessant er det også å lese om at Kommisjonen vil utvide kabotasjeregelverket til også å gjelde kjøretøyer under 3,5 tonn, siden det er en trend at varebiler i større grad brukes til grensekryssende godstransport. I tillegg foreslås en modell med kjøretillatelser der det kreves kapitalkrav ved etablering.

Det er en lang vei før vi ser realiteten av forslagene. Først skal EU-delegatene gå gjennom forslagene de neste ukene. Deretter vil det bli forandringer i tekstene. Så skal det stemmes. Det tar fort et års tid.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093