Lettere med USA-import
På nettsiden Lovdata kan man lese om endringene som fra 1. juni i år er gjennomført i kjøretøyforskriften. I punkt 10B viser den nye forskriften at man nå kan få godkjent lastebiler i Norge, dersom de har vært godkjent og registrert i USA eller Canada i mer enn seks måneder.
Men selvsagt finnes det en del unntak.
Fortsatt utfordringerOveringeniør Pål Erik Westeng har jobbet med godkjenning av amerikansk rullende materiell siden 2004, samme år som Drammen trafikkstasjon ble etatens kompetansesenter på dette området. Han forventer ikke det store rushet når det kommer til amerikanske lastebiler, selv etter oppmykning av regelverket.
- I utgangspunktet skal det nå være enklere å få registrert slike kjøretøy i Norge og vi skal blant annet akseptere amerikansk eller canadisk lysutrustning når det kommer til farger, men det er fortsatt ikke fritt frem, fastslår han.
Utfordring- På lastebil er det fortsatt en del forutsetninger både når det kommer til sidehinder, underkjøringshinder, fartskriver og ikke minst hastighetsbegrenser. Man vil nok få en utfordring i forhold til de to sistnevnte når det kommer til elektronikk, tror han og sikter til EU-krav kombinert med amerikansk standard.
- Dette vil nok medføre litt nybrottsarbeid for den som skal importere bilen, mener Westeng.
UnntakVidere må man gjennom en teknisk kontroll for å bekrefte at kjøretøyet tilfredsstiller blant annet bremsekravene i PKK og utekontrollen.
Og regelverket blir for så vidt det samme enten man ønsker en lastebil til bruk i næring, eller om man har den som hobby for å dra på treff.
Unntaket er fartskriveren.
Påbygg- Ønsker man å ta hjem et chassis for å bygge opp lastebilen i Norge, må den også være registrert i USA eller Canada først. Du må altså ha et komplett kjøretøy der borte, som du tar av påbygget på enten der eller her hjemme.
Da begynner man å snakke kostnader som trolig gjør det hele uaktuelt, tror overineniøren
Hva med hengermateriell?
- Både hengere og trekkvogn vil møte krav når det kommer til svingskive og kobling av henger. Skal man bruke en tralle fra EU på amerikansk bil, kreves det blant annet 50 mm kule som er EU-kravet. Har man amerikansk bil og amerikansk tralle, kan det gå bra, men da vil man få en begrensning på at den tralla kun kan gå etter den bilen. Lys og elektriske bremser vil derimot bli godtatt som amerikansk standard heretter, avslutter Westeng.
SatelitterDrammen trafikkstasjon skal altså fortsatt være navet i forhold til godkjenning av amerikanske kjøretøy. De har fire satelittstasjoner på Haslum, i Haugesund, Trondheim og Bodø der kjøretøyene kan vises fysisk, men den endelige godkjenningen skjer altså i Drammen.