Trendene i varebilsalget
Volkswagen er som vanlig soleklar markedsleder, med nær en tredjedel av markedet, og har dessuten vokst mer enn markedet generelt, men 11,4 prosent i år.
I prosentvis vekst er imidlertid den gamle erkerivalen Toyota virkelig på krigsstien i år, med 83 prosent flere varebiler ut enn samme periode i fjor.
Dermed har Toyota klatret til 5. plass av merkene på statistikken, med reell mulighet til også hente inn Peugeot på 4. plass hvis resten av høsten er god mot det japanske merket.
Nå vet vi jo likevel at Peugeot har sterke spurttradisjoner på varebilsalget, så kanskje det like mye er bilhuskonsernfetter Mercedes på 3. plass som skal passe seg for Peugeot-spurten. På 2. plass ligger nok Ford temmelig trygt, med 14,3 prosent markedsandel, men samtidig uten sjanse til å hente inn VW.
Tendensen mot fem store merker på varebil er dermed tydeligere enn på lenge. Citroen henger riktignok på en «trygg» 6. plass, men videre nedover på tabellen er det ingen tegn til å en gang ville prøve seg mot de 5-6 store (som hvis man tenker bilvarehus egentlig kun er tre: Møller, Bertel O. Steen og Toyota).
På modelltoppen er det VW Transporter som utmerker seg med vekst – sammen med brødrene Toyota Proace og Peugeot Expert. De to sistnevnte har en vekst mot 2016-volumet på 180 – 190 prosent! 2017 er altså langt på vei de klassiske mellomstore varebilenes år.
Litt morsomt er det for øvrig å se at pickupen Toyota Hilux er et så sterkt varemerke at den holder på førsteplassen i segmentet, med god margin til VW Amarok på andreplass, etterfulgt av Ford Ranger.
Topp 10 varebilmerker per 30. september, kilde OFV
- VW, 7878 biler
- Ford, 3782 biler
- Mercedes, 2794 biler
- Peugeot, 2564 biler
- Toyota, 2438 biler
- Citroen, 1468 biler
- Nissan, 774 biler
- Opel, 546 biler
- Renault, 453 biler
- Isuzu, 443 biler