MAN Profidrive: Skal lære sjåfører å spare penger
De har grunn til å smile, både Cato Rød og Lars Otto Rovde. De er nemlig for tiden Norges eneste ProfiDrive instruktører; ja faktisk er det bare én annen i norden, en danske, som kan skilte med samme flotte sorte skjorte, diplom og lisens til å lære bort. ProfiDrive er MANs tilbud om sikker og økonomisk trening i bruk av bilene.
Forrige uke besto duoen siste eksamen etter å ha hatt omfattende opplæring både i Tyskland og her i Norge. Selve grunnutdannelsen tok de i Tyskland i april, mens det senere her hjemme har dreid seg om praksis. Totalt 120 ProfiDrive instruktører finnes på verdensbasis og disse må regelmessig fylle på kunnskapen for å kunne forsvare tittelen.
Fremover skal dermed herrene Rød og Rovde tilby opplæring på MANs kjøretøyer til alle som handler bil i Norge. - I praksis vil kundene få tilbud om kurs i bruk av bilen i forhold til systemer, hjelpemidler, økonomikjøring og sikkerhet. Det forteller Lars Otto Rovde til tungt.no.
Prøvekaninen reduserte forbruketMed på eksamensdagen finner vi også Per Morten Glomsrud. Han har i en årrekke drevet transport og er for tilfellet prøvekanin. - Jeg har kjørt en MAN på en runde som var rett under tre mil slik jeg normalt sett ville kjørt bilen, sier han. Deretter har instruktørene gitt ham opplæring og kurs, før han på nytt kjørte samme runde. Forbruket ramlet 0,4 liter på mila, forteller han.
Smiler gjør også Andreas Griem. Han reiser verden rundt og uteksaminerer instruktørene. Griem har vært rektor for MAN i 26 år og reist fra New Zealand, via Sibir og Korea. Nå er han i Sarpsborg. Heldigvis besto elevene hans siste prøve denne dagen og Griem kan fortsette reisen videre.
Yeah, WrightMange kjenner kanskje disse to karene fra tidligere. Det er ikke så rart. De har i en årrekke vært å treffe på ulike transportmesser og bedrevet kjøreopplæring hos Wright trafikkskole AS. Så er da dette også et samarbeid mellom MAN og Wright der gutta er utleid fra kjøreskolen som konsulenter når de kurser MAN-kundene.
Det går altså i læring, opplæring og sjåførutdannelse over hele linja for disse «læremesterne.» Og sparer alle like mye diesel som Glomsrød etter fullendt kurs, kan vi kanskje si at det fort blir lærepenger ut av slikt?