Veier lastebiler i farta
Ettersom selvkjørende lastebiler ikke akkurat er standard riktig ennå, utvikles fortsatt verktøy for mer legemlige sjåfører.
Ett av disse vil komme langs E8 i Troms. Det graves nemlig flittig i Skibotn.
Det gjøres av flere grunner. For det første legges fiberledninger noen centimeter under bakken. Og nei, det er ikke for å skaffe raskere internett: Gjennom fiberledningene går det lys. Lysstrålen blir «forstyrret» av vibrasjoner hver gang en bil passerer og ettersom forstyrrelsene vil variere ut fra retning, størrelse på bil og hastighet, kan man samle inn informasjon som senere kan brukes for å gjøre veiene tryggere.
Nasjonal teststrekningEtt sted lages faktisk en helt ny veistrekke. Den er ikke lang, bare 650 meter, og ligger ved Sidnodjeva i Skibotndalen. Det er denne strekningen som vil bli forskernes oase. Her legges det ned en såkalt weight in motion-punkt, eller WIM-punkt.
Det er rett og slett en sensor i bakken som veier hver aksel på kjøretøyet som passerer. Slik kan føreren få beskjed om at bilen er for tungt eller feil lastet.
- Dette er en av flere typer teknologi vi utvikler for å gi sjåfører bedre grunnlag for å treffe gode beslutninger på en veg der forholdene skifter raskt, sier Lisbeth Nilsen i Statens vegvesen i en presseuttalelse.
For nettopp det er hensikten med fiberkablene og det øvrige høyteknologiske utstyret. Mikrogrøftene og vektpunktet er en del av forsknings- og utviklingsprosjektet Borealis langs E8 i Skibotndalen.
Hele den 40 kilometers strekninga er en nasjonal teststrekning der Statens vegvesen utvikler og tester intelligente transportsystem (ITS). Dette er fellesbetegnelsen for teknologien som gjør det mulig for bilen og vegen å kommunisere med hverandre. Eksempler på ITS-teknologi er sanntidsinformasjon om vær, føreforhold og trafikkuhell, automatisk skanning av kjøretøyets bremser og varsel om dyr eller andre hinder i vegbanen.