23948sdkhjf

Scania lanserer gassmotor for langtransport... og anlegg

- Så langt har mange gassmotorer enten vært for dårlige eller hatt for kort rekkevidde til å være brukbare over lengre distanser. De utfordringene klarer vi nå.

Scania lanserer nå sin nye motor, OC13. Det er en seksylindret gassmotor på 410 hestekrefter som er beregnet for langtransport, men også anleggskjøring.

Lanseringen kommer nøyaktig en måned etter at Volvo viste sin gassmotor i samme klasse.

Med LNG i tanken skal man klare opp til 1100 km. Det er kjølt, flytende gass. Kjører man på CNG (komprimert gass) vil rekkevidden være vesentlig kortere. Da prater vi omkring 500 km. Begge eksemplene er tatt i utgangspunkt i utlandets 40 tonns ekvipasjer.

Naturligvis er det Euro 6 og Scania hevder at motoren vil senke utslippene av CO2 med mellom 15 og 90%.

Den nye motoren gir 410 hestekrefter og yter 2000 Nm fra 1100 og opp til 1400 o/min. Dette er omtrent på nivå med dieselmotorer i samme klasse - og motoren skal jobbe bra mot Opticruise.

- Så langt har mange gassmotorer enten vært for dårlige eller hatt for kort rekkevidde til å være brukbare over lengre distanser. De utfordringene klarer vi med denne motoren, samtidig som utslipp og driftsøkonomi forbedres, forteller Scania selv i en presseuttalelse om den nye motoren.

Gasskappløpet lastebilprodusentene mellom fortsetter. Det er bare en måned siden Volvo slo på stortromma og viste sine motorer i FH og FM. De har brukt tiden godt. I skrivende stund får redaksjonen nyheten om at Volvo sin gasslastebil for langtransport har fått utmerkelsen "Sustainable Truck of the Year 2018" på messen "Ecomondo" som i dag foregår i Italia - samtidig som Scania altså viser sin motor for første gang. På samme plass.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.1