23948sdkhjf

Nydelig Volvo: Sjekk denne: Øygards femakslede FH16

FHen var originalt treakslet før den tok turen til Finland og fjerde pusheraksling ble satt på. Tilbake i Norge havnet bilen i Sigdal hos Skare & Nes AS hvor sluttføringen tok sted, inkludert femte aksel.

Tore Øygard og firmaet Oddvar Øygard AS er kjent for lesere som har holdt TM en stund. Sist vi var på besøk var i 2004. Den gang kunne du lese følgende passus da Frode Tellevik var med Tore på tur:

«Det blir lang transport. Ekstra lang føles den i Kvisla. Den beryktede kneika mellom Ål og Geilo. Her går det i lavserien, selv med 500 hk. – Det blir for spedt, sukker Tore og angrer på at han ikke ventet med kjøpet til den nye 16 literen var på veien.

– Når kollegaen min med en gammel FH drar ifra meg oppover her, gjør det vondt. Det får ikke hjelpe at den bilen er justert og sikkert yter noe mer enn Tore sin. – Er det fint med ny bil? lyder det i walkie-talkien mens vi ser skvettlappene på hengeren foran dra ifra oppover bakken. Da er dagen ødelagt for Tore.»

Men det var altså den gang. Nå er Tore hakket mer konge, vil vi tro. Nyeste innkjøp er en Volvo FH16 med 750 hester. Og med tandemløft og fem akslinger er det nå enda mindre som stopper Tore Øygard ute på anlegg eller hinsides hyttetomter.

Bilen var originalt en treakslet bil før den tok turen til Finland og fjerde pusheraksling ble satt på. Tilbake i Norge havnet bilen i Sigdal hos Skare & Nes AS hvor sluttføringen tok sted. Her ble påbygget designet og konstruert ned til minste detalj, i likhet med femteaksling til bilen.

Dieseltanken ble blant annet lagt inn i påbygget bak hytta for at Autoline strøkasser skulle få plass i ramma. Setter høye krav Tore legger ikke skjul på at han er veldig fornøyd med byggeprosessen.

– Både Skare og Ness AS og Volvo Trucksenter Hønefoss har vært tilpasningsdyktige, og kommunikasjonen oss imellom har vært avgjørende for resultatet, mener han og humrer. – Selv om kravene har vært høye fra min side, var det aldri noe alternativ å ikke få det til slik jeg ønsket det.

Og med grus ifra Øygard trenger man ikke engang varme i strøkassene. Tore humrer fortsatt godt i det han henger fra seg arbeidsklærne i skapet på påbygget, før vi setter kursen ned mot Gol igjen og parkerer for dagen.

Øygard har til daglig fullt opplegg med 8 biler i drift. Massetransporten foregår i all hovedsak i øvre del av Hallingdal. I tillegg har de brøyting ifra Gol til Breie på Ål og salting derifra til Årset på Geilo om vinteren.

Selv driver Tore til daglig med maskinflytting, nå altså med sin nye Volvo lastebil og Vang brønntralle. – Jeg trives godt med denne kjøringa. Det er fint med noen netter i bilen når jeg kan veksle med lokal kjøring her hjemme i Hallingdal.

Når TM stikker innom for bilder og prat, har han akkurat vært i Kongsberg og hentet en CAT 349E (55 tonn) fra et stort prosjekt de jobber med der nede. Nye E134 på strekningen Damåsen–Trollerudmoen blir utbedret, og Øygard har stått for knusing av all masse som skal gå til veifundamentet, grøfter og installasjoner.

Det er snakk om knusing av cirka. 700.000 tonn steinmasse i Kongsberg. I tillegg til dette prosjektet skal det knuses rundt 400. 000 tonn stein til utbedring av Rv. 36 mellom Skien og Seljord fremover, forteller bror Ole Bjørn.

Tore hentet knuseverket fra Sandvik i vinter. I tillegg til Sandvik UJ 440i er også Jonsson finknuservek med på å gjøre jobben mer effektiv både i Kongsberg og Skien.

Så er da ikke firmaets slagord til å misforstå heller: «Me knuse stein».

Oddvar Øygard AS

Familiebedriften Oddvar Øygard AS hadde sin oppstart i 1956. Den gangen startet Oddvar Øygard (nå 81 år) med gråtass. Da gikk hverdagen ut på nydyrking og ettersom oppdragsmengden økte, gikk han etter hvert til innkjøp av en bulldoser. Året 1968, da Tore ble født, ble også året hvor Oddvar virkelig kunne se en framtid som selvstendig næringsdrivende. Han overtok en tunelltipp etter kraftutbyggingen på Ål og gikk samtidig til innkjøp av et knuseverk. Ballen rullet videre og kraftutbyggingen startet opp i Aurland på tidlig 70-tall med Oddvar på laget. Rundt disse tider kom den første lastebilen inn i firmaet. Siden har det vært biler av alle slag innom i firmaet. Den første bilen var av typen Volvo NB88, dermed har det falt seg naturlig å fortsette med Volvo den dag i dag. –Jeg vokste opp med Volvo og dermed har det bare blitt slik forteller Tore mens han viser fram et bilde av deres første Volvo. I 2007 gikk Oddvar fra å drive personlig til å danne Oddvar Øygard AS. Samtidig fordelte han aksjene på sine tre sønner. I dag sitter Ole Bjørn Øygard som daglig leder med 30 prosent, i likhet med Tore som også er med på den daglige driften i Oddvar Øygard AS. Og bilparken? Ved pukkverket på Torpo står det i dag seks Volvo, en Scania og en MAN. Sistnevnte er en Rosenbauer som blir brukt til støvdemping i ulike sammenhenger. Fakta: legg til tekst

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079