DAFs velfortjente seier
Det er ingen hemmelighet at tungt.no sin redaksjon tidvis har flåset litt av utmerkelsen «truck of the year». Selv om utnevnelsen har stor prestisje, er det oftest produsenten som har nyest bil som vinner. Dessuten har vi alltid vært litt misunnelige på jury-medlemmer som har fått info om bilene før resten av pressen.
Ingen regel uten unntak. Denne gangen er det altså CF og XF som mottok prisen. Og ja; det er jo en ny bil og burde dermed føye seg inn i rekken.
Så hvorfor sier vi at det er velfortjent?
Vel. Da forrige versjon DAF XF kom sent i 2013, vant den ikke i 2014. Nei, da vant Volvo FH med sin allerede ett år gamle bil. På ingen måte ufortjent, men det var bare såvidt. DAF var så nær, så nær.
Svensken hadde bare én stemme mer enn sin hollandske kollega. FH fikk 116 stemmer, mens XF fikk 115. Så knepent som det går, altså.
Derfor unner vi nå DAF premien. Og selv om DAF kanskje aldri har vært mest kjent for å være innovative (selv om de var først med intercooler) har de vært kjent for å ha løsninger som fungerer. Retningsstabiliteten er velkjent.
Økt motoreffekt, redusert forbruk og serviceintervaller på opp til 200.000 km er blant egenskapene som ble vektlagt av juryen. Vi husker at da DAF 95 ble vist i ny drakt for nøyaktig 20 år siden, var det fokus på «hele» 50.000 kilometers serviceintervaller. Verden går fremover.