For flere sjåfører er veien unødvendig tåkete
I EU sine direktiver står det at kontrastsyn er et helsekrav i forbindelse med førerkort. Det er ikke uten grunn. Nedsatt kontrastsyn kan ramme hvem som helst og risikoen øker med alderen.
– Hvis du har dårlig kontrastsyn, blir det vanskeligere å skille de tingene du ser fra hverandre. Det blir som å gå i tåke eller kjøre bil en vinterdag når det er snøvær. Du mister detaljene rundt deg, sier generalsekretær Hans Torvald Haugo i Norges Optikerforbund.
Bilister med betydelig redusert kontrastsyn har opptil åtte ganger høyere risiko for å havne i en trafikkulykke. Det viser undersøkelser gjort av den australske professoren Joanne Wood, en av verdens fremste forskere på trafikk og syn.
Regn, tåke, sludd, snø, skumring og mørke gjør kontrastforholdene enda verre.
Man kan ha helt perfekt skarpsyn, men likevel ha dårlig kontrastsyn. – Noen mener faktisk at kontrast er viktigere enn skarpsyn i trafikken. Hvis ny forskning bekrefter dette, kan det bli slik at kontrast blir viktigere å måle i fremtiden, sier Haugo.
– Lav kontrastfølsomhet kan være et symptom på for eksempel grå stær, grønn stær eller endringer i øyet på grunn av diabetes. Kontrastsynet kan svekkes som følge av visse øyeoperasjoner. Samtidig er det slik at folk med grå stær som opereres, ofte opplever at de får bedre kontrastsyn, sier Haugo.
Å bruke spesielle kontrastbriller med fargede linser kan gjøre det enklere å se kontraster. Mistenker du at du har dårlig kontrastsyn, kan du gå til en optiker eller øyelege og få hjelp.
Redusert kontrastsyn kan også føre til vansker med å helle melk i hvit kopp, helle vann i glass, se hvit tallerken på hvit duk eller se skrellede epler, banan og pærer på hvit tallerken eller se hvitt dørhåndtak mot hvit dør. Et annet typisk symptom er trette og slitne øyne mens du leser eller ser på en skjerm.
I en undersøkelse YouGov har gjort for Norges Optikerforbund svarer fire av ti at de har opplevd farlige situasjoner i trafikken på grunn av eget eller andres dårlige syn.