23948sdkhjf

50 tonns elektrisk lastebil i trafikk Oslo - Moss til våren

Nå går det fort fremover.

I en pressemelding i dag hevder Stena Recycling å være de første i verden som begynner å kjøre elektriske lastebiler som er godkjent for en totalvekt på 50 tonn.

Bilene det er snakk om leveres av nederlandske eMoss (sic!), og i løpet av våren 2018 begynner de to nye bilene å rulle mellom Oslo og Moss.

Max Trandem er administrerende direktør i Stena Recycling AS, som er ett av Norges ledende gjenvinningsfirmaer med virksomhet på 14 steder her til lands.

– Bærekraft er et viktig tema for oss og våre kunder, sier Trandem. - Derfor er vi veldig glade for at teknologien nå har kommet så langt at vi kan begynne å kjøre med helt elektriske lastebiler med tung last i daglig trafikk.

Også for sjåfører kan dette være positivt. En el-lastebil kan både være roligere, jevnere og har mye mer kraft enn en vanlig dieselbil.

Askekjøring

Bilene vil bli brukt til å transportere aske fra de store fjernvarmeanleggene i Oslo.

Asken kjøres til Stena Recycling sitt anlegg i Moss, hvor alle nyttige materialer, spesielt metaller, sorteres ut for gjenvinning. I den andre retningen vil bilene transportere avfall som blir fjernvarme for innbyggerne i Oslo.

Omfanget av virksomheten krever at bilene ruller med skytteltrafikk, noe som betyr 260.000 kilometer pr år. Når trafikken nå blir elektrifisert, betyr det at ca 120 000 liter diesel spart. Og C02-besparelsen blir drøyt 320 tonn, noe Stena mener tilsvarer omtrent 200 fly fra Norge til Thailand.

Matthias Franke er avdelingsdirektør hos Energigjenvinningsetaten Oslo kommune, og sier følgende:

– For innbyggerne i Oslo er dette en spennende nyhet. Vi er med og tar de første skrittene mot elektrifisering av tungtransport på vei. Og vi får en mer bærekraftig håndtering av både drivstoff og restprodukter i fjernvarmeproduksjon.

To første i verden

De nyutviklede elektriske lastebilene, som er de to første eksemplarene i verden som settes i kommersiell trafikk, leveres i løpet av våren 2018.

Emoss som har levert elektriske kjøretøy i ti år, men aldri før i denne størrelsen. Strekningen Oslo-Moss og dette spesifikke oppdraget er meget velegnet til el-lastebiler. Avstanden er passende og bilene kan lades i 20 minutter ved hvert stopp. En lengre ladning finner sted om natten.

– Dette er det første steget. Hvis det fungerer, undersøker vi muligheten for å bytte til elektriske lastebiler i andre deler av Stena Recycling. Jeg håper også at vi kan inspirere andre selskaper til å bytte til elektriske alternativer der det er mulig, sier Max Trandem.

Ikke abonnent på TRANSPORTMAGASINET? Klikke her

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094