23948sdkhjf

Dansk politi skal kontrollere ukehvil i hytta

Danskene gjør som flere andre EU-land. Når kommer Norge?

Ordinær ukehvil i kjøretøyet har aldri vært tillatt, men det har vært en sovende regel, om man kan uttrykke seg slik. Det siste to årene har både Belgia, Tyskland og Frankrike innført krav om at ukehvilen ikke skal tas i hytta.

Nå kan det være slutt også i Danmark.

Den danske justisministeren har bedt politiet undersøke hvordan de konkret kan håndheve forbudet. Lov er lov, og lov skal holdes, formante han fra folketinget onsdag denne uken. Det melder avis.dk.

Det er nye takter.

Tidligere har man nemlig i Danmark vurdert det dithen at det ville bli for vanskelig å bevise for politiet hvor lenge sjåføren har oppholdt seg i hytta. (Selv om mye er gjort bare ved å sjekke skriveren. Red.anm)

Så har da også den danske regjeringen satt av ekstra ressurser i inneværende år til en målrettet kontrollinnsats som skal sørge for ordnede forhold innen transportsektoren.

Flere land har sittet på gjerdet og ventet på EUs veipakke, samt en dom fra EU-domstolen som ville avgjøre hvorvidt det var lov å ta den ukehvilen i lastebilen.

Tungt.no har tidligere omtalt denne rettsaken der en belgisk transportør prøvde saken sin for retten etter å ha fått bot for å ta den lange ukehvilen i hytta. Det har forøvrig aldri vært tema om forkortet hvil, det er den ordinære ukehvilen det tales om.

Saken ble avgjort på tampen av fjoråret og retten slo fast at den ordinære ukehvilen ikke kan tas i lastebilen. Også EUs veipakke som ble lagt frem i fjor sommer støtter dette synet.

I Danmark har det de siste årene vært et økende problem med østeuropeiske sjåfører som i dagesvis står og venter på lass på overfylte rasteplasser. Ofte med danske transportører som eiere i ryggen.

Nå kan det altså være slutt på lange hytteturer i Danmark.

Ett av grepene som også innføres er å innføre maksimal lovlig parkering på de fleste rasteplassene til å være 24 timer.

De samme utfordringene finnes i Norge. Så langt er det, såvidt vi kjenner til, lite som skjer på området.

Følg med. Tegn et abonnement på TransportMagasinet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094