Nå blir varebilsjåfører raskere anmeldt
Vegvesenets kontrollører stopper stadig oftere alt for tunge varebiler i kontroller. Det kan være alt fra familiefedre som har lastet for mye eller hjelper til med et flyttelass, til profesjonelle aktører som utnytter et svakt regelverk.
Frem til nå har det nemlig vært god «butikk» i å blåse i reglene. Det har ikke vært gebyrer for overlast på varebiler og de blir heller ikke anmeldt om ikke overlasten er på mer enn 30% av tillatt totalvekt.
Så langt har altså en varebil kunnet veie tusen kilo for mye og bare sluppet unna ved å laste av. Null kroner i gebyr og null anmeldelse. Samtidig ville en lett lastebil med like mye overvekt få gebyr og problemer.
Det er her det nå blir endring. Vegdirektoratet har besluttet at terskelen for anmeldelse fortsatt skal være på mer enn 30% tillatt totalvekt, men uansett dersom overlasten er på mer enn 500 kilo over tillatt totalvekt.
Det betyr at om en varebil som kan veie opp til 3,5 tonn blir kontrollert og veid inn til 4 tonn, vil føreren bli anmeldt og deretter få et forelegg fra politiet.
Det er mange som ønsker disse endringene velkommen. I fjor høst sendte også NLF et forslag til Samferdselsdepartementet om å innføre overlastgebyr for varebiler som transporterer gods i næring. Ifølge kommunikasjonsrådgiver Stein Inge Stølen i NLF er det dette forslaget som nå har fått gjennomslag. Også kontrollørene er fornøyde. - Vi tenker dette er et bra tiltak opp mot trafikksikkerheten. Vi stopper mange med overlast på varebiler og håper dette kan redusere hva man tar med seg, forteller fagleder i Statens vegvesen, Geir Thomas Finstad til tungt.no.
Endringen trådte i kraft 1. mars og redaksjonen er kjent med flere tilfeller av anmeldelser bare de siste dagene.