Iveco Stralis: Et økonomisk valg
- Jeg var naturligvis litt skeptisk og hadde hørt mye rart om Iveco. Men jeg har bare gode erfaringer. Min forrige Iveco kjørte jeg 630.000 km med på fem år. Jeg har regnet ned på hva bilen koster totalt pr. dag og ser at jeg sparer mye i forhold til andre merker. Dessuten vil jeg få mer igjen når jeg selger, forteller Barstad entusiastisk.
Daglig bruk:
- Daglige sjekkpunkter, enkelt eller plundrete?
- Veldig enkelt. Bare å ha opp lokket foran. Der er både peilepinne og påfyllingsrør. Der ser man det meste.
- Brukes automatiserte sjekkpunkter/fjernsjekk i app eller annet?
- Det har jeg ikke greie på. Er ikke så moderne. Så nei!
- Påfylling av AdBlue, spylervæske OK?
- Ja.
- Får du lagt på kjetting uten for mye banning?
- Nei. det er litt for trangt. Skjermene er litt for tette og det er ikke mer plass. Dieseltanken sitter der. Blir litt såre knoker når kjettingene skal på.
- Enkelt å skifte vindusviskere?
- Ja.
- Hvor ofte har du være på verksted for å oppdatere bilen?
- Vært innom to ganger før service og det var lys og forstilling.
- Endret den seg etter oppdateringen?
- Ja, lys og forstillingen ble bra. Når det gjelder elektronikk har jeg ikke fått noen feilmeldinger. Det er jo utrolig på ett år.
Hyttelivet:
- Førermiljø: Plusser og minuser?
- Minuset er varmeapparet. Det gir forskjellig temperatur på de forskjellige dysene. Slik var den gamle også. Ellers er den retningstabil og lettkjørt. Denne modellen er også veldig stille. Må nesten se på turtelleren for å høre motoren gå.
- Sikt og blindsoner?
- Høyre speil stjeler en del utsikt. Stort speilhus. Kan lære litt av andre der.
Hvor nært bilen ser du asfalten?
- 3,25.
- Sover du godt? Seng og gardiner OK?
- Ja. Bruker å sove i andre etasje. Har en liten ekstramadrass. De fleste biler har litt for harde madrasser. Trives godt å sove oppe og ha god plass nede.
- Hvordan fungerer kantina? Kjøleskap, muligheter for å smøre mat.
- Har kjøleskap med kaffetrakter, tenkte å ha mikro, men ville ha mulighet til å være sosial. Dermed valgte jeg bort mikro og kostet heller på meg alufelger istedet. De er ikke på vinderhjula.
- Inngang, stigtrinn, håndtak OK? Hva med bagasje?
- Ja, jeg har ikke noe problem. Må flytte frem rattet, men det er bare å trykke ned en liten bryter i gulvet. Der motorbremsen satt i gamle dager, vet du.
- Høyde fra gulv og ned, antall trinn?
- Det er 131 cm fra bakke til gulv. Det gjøres unna i tre trinn.
- Bevegelighet. Har du nok gulvplass?
- Er jo ikke flatt gulv, men jeg føler det er god gulvplass.
- Bruker du passasjersetet mye når bilen står stille?
- Ja. Da snur jeg det.
- Har du nok lagerplass? Mer av små eller store rom?
- Har nok. Det er bra med skapplass. Tre over frontruta og to på hver side under køya. Dersom det hadde vært mer skapplass, hadde jeg bare tatt med for mye dritt og bilen ville blitt tung.
- Har du speil? Innvendig belysning OK?
- Nei. Trenger ikke speil. Er da ikke så forfengelig. Ellers er det mange lyspunkter.
- Solskjermer, lett å betjene og ikke minst; virker de?
- Elektrisk på frontruta. Jeg bruker dem. Sidegardinene kan trekkes inn som på Magnum. Alt virker perfekt.
- Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?
- Nei, jeg liker helst at det er svart. Iallefall dashbord og fremme. Kunne tenkt meg at bakveggen var trekt med en glattere overflate. Slik den er nå, samler den lett støv.
- Noe som støyer eller klirrer?
- Det må stort sett være det jeg har selv. Kaffetrakteren. Ikke noe med bilen.
- Har du nok egnet plass til papirer og slikt?
- Ja.
- Vindsus?
- Det er litt vindsus. Det er det.
Kjøreegenskaper:
- Retningsstabilitet. Tør du ligge på hvitstripa?
- Ja. Når den er tom blir man litt mer nervøs, men har du fem tonn er den helt stabil. Det er jo to aksler og lenger hjulavstand på denne.
- Kjører du automat eller manuell? Hvorfor?
- Manuell. Jeg liker å ha kontrollen selv. Dessuten kjører jeg billigere. Det blir ikke så mange gearinger ettersom jeg også kjenner veien så godt. Jeg får opp turbotrykket før bakken starter og gearer deretter. En automat tuller jo fælt der.
- Hva tenker du om denne kassa i forhold til andre du har kjørt?
- Tja, det er en vanlig ZF med feil og mangler. Litt ulåter er det, men slik er de jo. Det er er god servo, man trenger liten kraft for å geare. Når jeg ikke klarer å geare selv, da skal jeg gi meg.
- Retarder, automat eller manuell? Hvorfor?
- Har jo inntarder. ZF inngående moment. Helt manuell. Kan stille inn på cruisekontroll og da ordner den selv, men som sagt liker jeg å ha kontroll selv.
- Skal vi si noe om dekkslitasje?
- Det er klart at det har mest med sjåfør å gjøre om vi får stillingen rett justert. På gamlebilen hadde dekkene foran gått 250.000 km. før jeg skiftet. Bak slites det mer. Går et sett bak i året.
Førerassistentsystemer:
- Hvilke fungerer bra?
- Er jo slikt ræl på denne også som sier ifra om utrullering, gearing opp og ned osv. Jeg betaler dieselen min selv og dette er irritasjonsmoment.
- Hvilke kobler du bort?
- Alt som går an. Det andre må jeg irritere meg over.
- Har du opplevd automatisk nødbrems, i så fall hvordan gikk det?
- Ja. Flere ganger. En gang midt i en bakke. Det var akkurat på hæla at jeg klarte å klore meg opp. En annen gang skjedde det midt i en sving på Dovrefjhell. Var ikke spesielt morro. Nå har jeg fått justert føleren ned slik at det er til å leve med. Det er jo plagsomt om bilen stopper for en gran, en sykkel i grøfta eller et skilt. Det er faktisk et par faste plasser jeg passerer som dette slår ut på hos andre merker også. Nå passerer jeg disse plassene uten problem. Fremover kan man ikke justere følsomheten på systemene. Kravene er skjerpet fra i fjor.
Det digitale instrumentpanelet:
- Er det enkelt nok å lese det som vises?
- Jeg får det meste uten å gå inn på det. Det er et lite panet på dasbordet som viser seks forskjellige funksjoner. Dessuten har jeg en stor skjerm med gps og annet. Den bruker jeg stort sett når jeg skal ringe ut. Det er store bokstaver så jeg kan bruke svære fingre for å trykke.
- Er det enkelt nok å finne frem i menyene til det du trenger?
- Ja. Den lille er veldig enkel. Den store skjermen er nok også det, men her må jeg i såfall lese bruksanvisningen. Jeg har ikke gjort det. Jeg mener en bil skal være konstruert slik at man skjønner den uten å måtte lese en bruksanvisning.
- Kan du skreddersy instrumentvisningen til dine behov?
- Se forrige spørsmål.
- Har bilen førercoaching fra produsent? Er den i så fall nyttig?
- Ja. Den har det. Kan sikkert være nyttig også…. men ikke for meg!
- Hva er den beste forenklingen og hva er den dårligste bieffekten av stadig mer data i lastebilen?
- Nja. Det må være at man fort kan få oversikt over feil slik at man kan ringe verkstedet og bestille delen før du kommer. Den dårlige bieffekten er nok feilkilder. Mange ømtålige givere kan skape trøbbel. Får du en elektrisk feil på tralla, kan det fort bli dyrt.
Telefon, radio, musikk, navigasjon:
- Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?
- Faktisk gjør jeg det. Selv om dama på gps ikke prater norsk.
- Er det lett å koble opp telefon, finne radiostasjon og plotte rute?
- Ja, egentlig. Stor og fin skjerm. Store bokstaver.
Kommunikasjon med kontoret/kundene:
- Hvordan holder du kontakt med kjørekontoret og mottar/registrerer oppdrag?
- Bruker LRN pr. telefon og tekstmelding. Dessuten får jeg papirer av LRN i Gøteborg når jeg ankommer. Kan selvfølgelig bruke skjerm, men jeg synes det er enklest med papir.
- Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?
- Laster ned selv på en minnepenn.
Design:
- Hvilken lastebil er den peneste å se på og hvorfor?
- Hahah. Det må bli noen veteraner. Synes nok Pegasoen jeg hadde var grådig pen. Trukket med skinn. Som en jålete DAF-hytte. Sær, men veldig pen.
Øysteins melding til fabrikken:
- Hva er genialt?
- Interiøret og dashboardet er akkurat slik jeg vil ha det. Sittestillingen er bra. Ja, og at jeg kunne få bilen med manuell gearkasse, naturligvis.
Og hva bør forbedres?
- Automatikken. Jeg har koblet ut det jeg har klart. Autostopp og Line-assistant. Tilmed tomgang har de klart å stoppe etter fem minutter. Det er utkoblet hos meg.
Fakta om bil, eier og valg
Bilens spesifikasjoner:
Iveco Stralis Hiway høyt tak, 2300 Nm/480 hk
- Serviceavtale?
- Ja, den dekker alt av reparasjoner inkludert lyspærer og batterier.
- Når ble bilen tatt i bruk?
- Den ble registert 22. desember 2016.
- Type kjøring?
- Kjører mest bildeler fra Raufoss til Volvo i Gøteborg. Noen turer på kontinentet. Må skryte av LRN. Der er alt på stell. Bestandig.
- Km.stand?
- Hadde gått 129.000 etter ett år da jeg leverte på service nå i romjula.
- Finansiering?
- Litt selv og resten lånt i Toten sparebank.
- Hvem har bygget påbygget og hvorfor?
- Chassiservice på Hønefoss. Først og fremst fordi Iveco hadde avtale med dem. Kunne bygd i Danmark, men det ville faktisk blitt dyrere.
Hva består det av?
Flyttbar skive, verktøykasse, dørkeplate og kjettingkroker.
Er nede på 2,8 liter på mila
- Hva var den utløsende faktor for at du kjøpte akkurat denne bilen?
- Rett og slett økonomi. Første gang jeg kjøpte Stralis var iallefall økonomien utløsende. Nå liker jeg bilen. Dessuten går denne en halvliter billigere på mila enn den gamle. Mens den forrige hadde en 13-liter på 500 hk, har den nye bilen den nye 11-literen på 480 hk og 2300 Nm. Er nede på 2,8 - men jeg har nå ikke så tunge lass. I tillegg trives jeg med interiøret og at man kan bruke instrumenter uten å måtte trykke på en skjerm. Det var også utslagsgivende at jeg kunne få manuell gearkasse.
- Er forventningene innfridd?
Mer enn innfridde. Ettersom det var ny motor og elektronikk på denne, var jeg redd for barnesykdommer. Det har ikke vært noen ting. Jeg har kun skiftet to baklyspærer i løpet av hele det første året.