Når bør lærlinger kjøre 50 tonn?
Vi har oppfordret en håndfull lærebedrifter til å gjøre seg noen tanker rundt den praktiske opplæringen for lærlinger i transportbransjen, etter dommen i Troms, der en lærling ble dømt for uaktsomt bildrap tidligere i vinter.
Veøy-sjef, Arne Langseth, setter ord på utfordringene mange lærebedrifter står overfor.
- Dommen mot lærlingen i Troms er en meget trist sak for både lærlingen, bedriften, opplæringskontoret og bransjen, mener han. Langseth tenker om den teoretiske opplæringen i egen bedrift, at den ikke er så aller verst. - Men så kommer det praktiske som ikke er så bra slik som vi har erfart. For det har historisk sett vært vanskelig å stagge lærlingen til å kjøre lokalt og med liten bil, innser han.
- Lærlingen og også de omkring lærlingen har det ofte travelt med at han eller hun skal ta raske steg oppover både i størrelse på utstyr og til de mest krevende oppgavene. Dette har vi ikke greid å holde igjen, slik at lærlingen har hoppet over grunnkunnskap både i praktisk arbeid og i det å kjenne kjøretøyets bevegelser på alt slags føre, erkjenner Veøy-sjefen. Lærlingene har noen ganger blitt for gode i eget hode, for tidlig i prosessen. - Dette er en sterk påminnelse om at vi som opplæringsansvarlig må holde eventuelle læringer igjen før de settes på de krevende oppgavene, mener Langseth.
Hos Leiv Sand Transport AS i Trøndelag får ingen lærlinger kjøre bil i det hele tatt de første ukene. I stedet får lærlingen starte med å være med en erfaren sjåfør. - Hvor lenge lærlingen blir med som hjelpemann på bilen er veldig forskjellig fra lærling til lærling, men etter hvert får han kjøre sammen med den som har erfaring, forklarer sikkerhetsrådgiver Lorents Stenseth. Først etter ett halvt års tid lar han lærlingen slippe til for selv å kjøre med en singel bil. - Men også her er det stor forskjell på lærlingene. Mye kjøreerfaring må uansett ligge i bunn før lærlingen slippes ut på vinterveier, og ingen hos oss kjører langtransport alene før det siste halvåret som lærling, påpeker Stenseth.
Rettssaken rundt lærlingen i Troms har gjort inntrykk på transportbedrifter over hele landet. Lars-Tore Rogne er daglig leder i Olav Rogne AS på Voss. Den tradisjonsrike transportbedriften han leder har vært opplæringsbedrift i over 20 år, men han setter likevel et spørsmålstegn ved lærlingeordningen slik den fungerer i dag. Ikke alt er som det bør være, mistenker han og nevner at lærlinger fra andre bedrifter ved flere anledninger har kontaktet ham med ønske om læreplass. Grunnen de har oppgitt er skremmende nok at de mot sin vilje har følt seg presset til å kjøre vogntog alene på vinterføre fra første dag i bedriften de har fått kontrakt med.
Rogne innrømmer gladelig at de som opplæringbedrift er heldige som har alle bilstørrelser fra varebil til 50 tonns vogntog. - Når en ny lærling begynner hos oss, begynner han å kjøre varebilen. Han er med og får opplæring på denne av den faste sjåføren, før han begynner å kjøre på egen hånd. Etter noen uker på denne bilen, går han over på 18 tonns singel distribusjonsbil og får opplæring her og kjører gjerne denne i minst seks måneder eller lenger. Deretter får han prøve seg på vogntog etter først å ha kjørt i lag med en fast sjåfør. Og når lærlingen skal til å kjøre vogntog på egen hånd, skal det være sommerføre. Vi slipper aldri en lærling ut på vinterføre med vogntog før han har minst tre måneder praksis med vogntoget på sommerføre, presiserer Rogne.
Vil du lære mer om lærlingenes situasjon, kan vi anbefale et abonnement på TransportMagasinet!