Sjåførforbundet TLF med gjennombrudd
- Vi har vært på jakt etter en slik avtale, og for oss var det viktigste å finne noe vi kunne være enige om, sier daglig leder Sven Ove Råsberg i Nistad Transport – Magnus Nistad AS - til Tungt, og presiserer:
– Avtalen med TLF er helt standard og grei. Den er på linje med det de andre forbundene tilbyr. Den erstatter nå en mye enklere lokal avtale på noen få sider, og inneholder alt det vi trenger av verktøy og helt konkret regelverk.
- Så dette er en praktisk forbedring?
- Når majoriteten av våre sjåfører også er medlem av TLF, gjør dette det mye enklere å forholde seg arbeidsavtalene til for alle parter. Så ja, jeg tror dette blir bra for oss.
Tillitsvalgt: Måtte smi mens jernet var varmt
Magnus Nistad AS omsetter for ca. 85 millioner kroner i året (2016), og har rundt 35 egne biler. Tillitsvalgt i bedriften er Jonny Øen, som velger å svinge til siden når vi påtreffer ham i telefonen ute på vegen.
- Sjefen din sa jeg ikke måtte forstyrre for mye i arbeidet?
- Ja, men jeg vet at forbindelsen brytes om 500 meter om jeg ikke stopper her, humrer en hørbart fornøyd Øen.
- Ja, jeg er virkelig godt fornøyd. Selv har jeg vært hos Nistad de siste 15 årene, og trives her. Tillitsvalgt har jeg vært de siste 10-12 årene, og for å si det sånn, en tariffavtale har vel aldri vært egentlig aktuelt fra ledelsens side før denne muligheten fra TLF kom på banen. Og da måtte jo vi ansatte smi mens jernet var varmt!
- Er det mange organiserte hos dere?
- Akkurat nå er vel 26 av rundt 40 organisert i TLF. Selv meldte jeg overgang fra YTF for snart et år siden, ganske enkelt fordi jeg brenner for mye av det TLF står for. Men spesielt muligheten for tariffavtale tror jeg har fått mange til å melde seg inn etter hvert. Dessuten er kontingenten ganske hyggelig i forhold til andre.
- Men betyr det noe i praksis på kort sikt?
- Ja, for eksempel fagbrevtillegget som vi har kranglet om i flere år.
Avtale og TT-konsept
Transport og logistikkforbundet KLIKK HER ble dannet for et lite år siden. Bakgrunnen for å starte opp et tredje forbund i en sektor som allerede hadde to forbund å velge mellom (NTF og YTF), var i korte trekk misnøye med den svært lave organisasjonsgraden i bransjen. Og et brennende ønske om samlet bransjen med felles front mot det både sjåfører og bileiere må slåss mot.
- TLF-sjef Svein Furøy, hva betyr Nistad-avtalen for dere?
- Det er klart vi er fornøyd. Men det er jo også bare første steg i en lang lang prosess for å bidra til like vilkår for dem som jobber i bransjen. I dag er det for store forskjeller
- Hvorfor har første bedriftsavtale om tariff sittet så langt inne?
- Nei det tror jeg er feil å si. Det har gått fort med Nistad, og vi har fått en kjempemottagelse. Men det er en del som skal klaffe med mange mennesker involvert før en slik avtale kan signeres.
- Hva skjer nå?
- Vi har også avtale med Rivenes i Bergen. Forskjellen til Nistad, hvor vi er alene med avtale, er at Rivenes også har avtale med NTF samtidig. Uansett blir disse to selskapene de to første ut i det nye registeret vårt som nå distribueres til alle transportkjøpere i Norge.
I dette registeret stilles det blant annet krav til tariffavtale med landsomfattende fagforening, så her er jo en del av oppgavene å få gutta ute på veien til å respondere og sjekke at arbeidsgiver har sitt på stell.
- Nytt register? Fortell!
- Vi lanserer Trygg Transport-konseptet med merking av biler og muligheten for transportkjøpere til å sjekke transportøren gjennom nettstedet www.velgtransport.no (låst lenke foreløpig, men følg med - red. anm.).
Fra vår side er dette kanskje et av de viktigste grepene i arbeidet med å gi transportbransjen mer ordnede forhold. For norsk transportnæring er seriøs. Nesten alle ser på det som uakseptabelt å bryte loven, jukse med lønninger eller unndra seg skatter og avgifter.
Men det finnes også aktører som ødelegger. Det utgjør en trussel for trafikksikkerheten, og ikke minst bidrar det til å svekke rimelige og anstendige lønns- og arbeidsvilkår for ansatte i sektoren. Vi aksepterer ikke sosial dumping eller uanstendige arbeidsforhold.
På nettsiden kan transportkjøpere sjekke hvilke aktører som driver seriøst, hvilke som satser på lærlinger, om de bruker fagarbeidere, hvilke sertifiseringer de har og hvor mange i bedriften som er fagorganiserte.
Furøy opplyser at ett av flere kriterier for å registrere bedriften er at man må ha en gyldig tariffavtale med en landsomfattende fagforening (TLF, NTF, YTF). Dette for at tillitsvalgte skal kunne følge opp og kontrollere at bedriften følger retningslinjene, bla:
- En TT bedrift forplikter seg til å ikke benytte seg av transportører som driver sosial dumping.
- En TT bedrift deler overskuddslass med andre TT bedrifter når dette er mulig.
- En TT bedrift følger regelverket som transportørene er pålagt.
- En TT bedrift har en god dialog med sine ansatte og fokus på trafikksikkerhet og miljø.
- En TT bedrift lever opp til innholdet i hovedavtalen og tariffavtalen.
Tungt kommer tilbake med mer.