Tronds tungtrekker
- Den er alt for lavt giret, unnskyldte han seg. Turen over fjellet fra Eidsvoll ble derfor besørget av en Scania 142 fra 1988 med maskintralle. Den spesielle Mercedesen med betegnelsen LS 325 4x4, fikk likevel en fremtredende plass på treffet, noe den så absolutt fortjener. For det er ifølge eieren den eneste i sitt slag som fortsatt er registrert.
- Dette var datidens tungtrekker, og det spesielle med denne er at firhjulstrekket ble ettermontert. 56-modellen har tjenestegjort i 19 år på Sørlandet, før den etter noen private eiere ble parkert i skogen. - Etter lang tid havnet den hos Johan Hage på Dombås. Det er han som har gjort det meste av arbeidet med den. Jeg har fikset litt etter at jeg kjøpte den av ham, forteller Trond.
Selv er han pensjonist som ikke klarer å slutte. Derfor har han fortsatt en krokbil og en gravemaskin i drift. - Det blir mest til hobbybruk, unnskylder han seg. I fjor rundet han 50 år som utøver i transportbransjen, så at hobbyene skulle handle om lastebil kommer vel ikke som noen bombe akkurat.
Hjemme har han også en Maurhenger, enakslet med åtte hjul. Den ble ikke med på tur denne gangen. Men at veteranlastebil kan være en spennende hobby, fikk Trond erfare da han fem minutter etter ankomst til treffet mistet luften på hengeren som følge av et slangebrudd. Hadde det skjedd i en av de lange tunnelene han nettopp hadde passert, kunne det blitt en spennende øvelse å SSfinne lekkasjen.
I stedet stormet arrangementskomiteen hjelpende til og fikset saken på ti minutter. - Så god service har jeg aldri fått før, utbrøt bileieren. Og det skal slangetemmeren Arne Børven virkelig ta til seg. Det kommer tross alt fra en mann som har kjørt i over 50 år.
Veteraner og gode historier hører sammen. I TransportMagasinet finner du begge deler. Abonner her!