23948sdkhjf

Nå krangler forsikringsselskapene om tunnelbrann-skyld

TM-lesere husker nok Skatestraumtunnelen og vårt intervju med sjåfør Tore Myrestrand om den dramatiske opplevelsen. Nå krangler forsikringsselskapene om det er verkstedet som lappet tilhengerdraget som har skylden eller ei.

Tunnelbrann er noe av det nifseste man kan tenke seg. Og all sannsynlighet tilsier at det kommer til å skje igjen.

Nettopp derfor er Svein-Ove Arnesens intervju (klikk her) med Myrestrand vel verd å lese på nytt. Både for det han opplevde da – og det som skjedde i etterkant av brannen i 2015.

Mye sviktet i mange ledd. Men Myrestrand opptrådde som snytt ut av et ADR-kurs. Og mer til. En ekte «sjåførhelt» og et eksempel til inspirasjon.

16.500 liter bensin brant opp

Kort oppsummert brakk tilhengerdraget på Myrvolds tankbil inne i tunnelen. Hengeren traff tunnelveggen og tok fyr. 16.500 liter bensin brant opp, og utløste dermed Norges største tunnelbrann. Bare skadene på tunnelen beløp seg til over 60 millioner kroner.

Havarikommisjonen har senere konkludert med at årsaken var rust i draget, at dette ikke ble avduket ved periodisk kontroll, og har definert det som en «systemfeil», altså i det store systemet som passer på sikkerheten for oss alle. Vegvesenet har siden også kjørt en solid opprydding på kontroll av tilhengerdrag.

Det er Teknisk Ukeblad (klikk her) som nå melder at saken i neste uke skal opp i Oslo tingrett, hvor Gjensidige Forsikring krever 10 millioner kroner av forsikringsselskapet Vardia Forsikring (nå Insr Insurance Group).

Mange skyldige?

Sistnevnte er selskapet til verkstedet som reparerte på hengerdraget i 2011, angivelig slik at det ble vanskeligere å oppdage rustangrepet. Selskapets motargument er bla. manglende kontroller fra Statens vegvesen.

Havarikommisjonens rapport kritiserer på sin side både verkstedet, kontrollorganene og Statens vegvesen, og beskriver hendelsen som både systemsvikt og kunnskapssvikt hos overnevnte.

Den undersjøiske Skatestraumtunnelen ligger i Sogn og Fjordane.

Kommentar fra Tore Myrstrand: For ordens skyld: Dette gjelder en reparasjon utført for forrige eier i 2011, vi kjøpte hengeren EU og ADR godkjent i 2012, og ble aldri fortalt at det hadde vært utført noen reparasjon på draget.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065