- En revolusjon for sjåførene
Dette er en revolusjon både for sjåføren og trafikksikkerheten, mener Leiv Sand. Transportbedriften han har bygget opp i Levanger er første kunde hos bedriften som nå vil forenkle hverdagen for yrkessjåfører verden over.
Tore Jenssen og sønnen Aslak forteller at ideen ble unnfanget i garasjen hjemme i Steinkjer høsten 2016.
- Løsningen vi kom frem til er antakelig for enkel til at en ingeniør ville kommet på det. Jeg har studert lastebiler opp og ned og sett sjåfører skitne seg til med fettflekker når de smører skiva, eller holder på med kablene, forteller gründeren fra Trøndelag.
Nå er produksjonen av den nye oppfinnelsen allerede i gang Patentsøknaden er godkjent av det norske Patentstyret, og videreført i 162 land. Jenssen har stor tro på produktet, som er planlagt distribuert gjennom den internasjonale tungvekteren Univar sitt forhandlernett.
Den nye metoden å smøre svingskiver på gjør ikke bare hverdagen betraktelig enklere for sjåføren. Både utvikleren og transportører mener dette også vil ha mye og si for trafikksikkerheten.
- Terskelen for å smøre svingskiva senkes betraktelig. I 30 minus eller sprutregn er det gjerne fristende og droppe smøring på den tradisjonelle måten, mens nå er jobben gjort på vesentlig kortere tid.
Tine har testet ut produktet over tid og kommet frem til at denne måten å smøre svingskive på er ti minutter raskere enn vanlig, forteller Frode Eggan som er Flåteansvarlig i Tine Råvarehåndtering
Jenssen ble etter hvert også oppmerksom på problematikken knyttet til ulykker og tørre svingskiver. Manglende smøring av svingskive er ifølge Statens vegvesen en medvirkende årsak til mange utforkjøringer med semitrailer her i landet. - Det er klart at hvis et vogntog løfter boggien og fremste aksel på hengeren for å komme opp en bakke, så er det ikke mye igjen til å styre med. Hvis da svingskiva ikke glir, så går det rett frem, slår Jenssen fast.
Leiv Sand støtter den teorien og nevner et eksempel fra sin egen karriere. – Jeg skulle overta bilen etter at en av sjåførene våre hadde koblet på hengeren for meg. Jeg regnet med at han smurte skiva, men det gjorde han ikke. Ved brua på Ulsberg holdt jeg på å gå ut på grunn av at skiva var tørr. Bilen ville rett frem, forteller han.
Med Lubesnake er det ingen unnskyldning lenger. Nå blir det så enkelt at det er gjort på få minutter å smøre skiva, ikke minst uten å måtte grise til klær og hansker.
- Jeg er sikker på at jeg har ødelagt bukser og klær for hundre tusen kroner i løpet av min lange karriere, ved å grise meg til med svingskivefett. Det ligger på platten, på kablene og over alt, sier Sand.
Lubesnake består av høykvalitets spesialtilpasset svingskivefett,pakket inn i biologisk nedbrytbart materiale, uten spor av plastikk.
- Jeg har hatt mye god hjelp i prosessen. Ikke minst av Kjetil Vatn, pensjonert økonomidirektør i Norske Skog Skogn, om bisto da avtalen med Univar skulle utarbeides.
Jeg har også testet produktet på en del lokale sjåfører. De signerte fortrolighetsavtaler og produktet ble testet på flere biler der ikke en gang bedriftsledelsen visste om det.
Nå satser vi på storproduksjon og nye arbeidsplasser i Steinkjer. Ut over det aner jeg ikke hva som kommer til å skje fremover. Det er 830 tusen semitrailere i Europa, pluss 2 millioner i USA. Normal intervall for smøring av svingskive er en gang pr uke, forteller Jenssen og legger til at han nå har 50 % permisjon fra jobben for å fullføre det som for to år siden startet som et hobbyprosjekt.
Leiv Sand på sin side har allerede den første pallen stående på verkstedet. – Sjåførene våre gleder seg til å ta i bruk Lubesnake. Det er enklere å legge på denne, enn å ta på seg hansker for å hente frem bøtta med fett som ligger i et verktøyskap på tralla, konkluderer han.