23948sdkhjf

Knutsen i 100

Kjell Geir Knutsen har knekt koder og endevendt Dynafleetsystemet. Her forteller han hvordan han nådde 100 sjåførpoeng og ble der.

Hvordan er det mulig, spør du kanskje? Det gjorde vi også. Derfor tok vi turen til Ålesund for å kryssforhøre både Knutsen og arbeidsgiveren Container Consult AS.

Daglig leder, Odd Arve Hansen, har lenge hatt stort fokus på drivstofføkonomi. På kontorveggene henger det ferske lister over alle de 18 lastebilenes forbruk. Han antyder en nedgang i forbruk på rundt sju prosent som følge av økt fokus, kombinert med utskifting av gammel bilpark.

- Vi blir stadig presset på pris ute i markedet og da er jo det med økonomisk kjøring et viktig bidrag til å spare kostnader. Vi flytter fokus fra måned til måned, det være seg tomgangskjøring, utrulling eller innbremsing. Men sjåførene glemmer jo ikke det de har gjort måneden før. Til slutt blir det fokus på alle punkt, mener Hansen.

Så da sjåfør Kjell Geir Knutsen fikk sin nye Volvo FM 460 i 2016, gikk han "all in", til sjefens store fornøyelse.

- Ja, Kjell Geir har adoptert dette og gått inn for det med liv og lyst. Han syns dette er artig, uten at vi har presset på. I tillegg har han hatt med seg unikumet Arne Jan Hopen på Wist Last & Buss i Trondheim som mentor. De to har gravd så dypt i dette at de til og med har funnet ting i Dynafleet som nå skal forbedres, sier Hansen.

Men mange er skeptiske. Er dette reellt, eller må man manipulere systemet? 100 % på sjåførpoeng hver dag i et helt år høres jo helt usannsynlig ut for de fleste.

- Dette er høyst reellt, fastslår Knutsens mentor Arne Johan Hopen. De to har jobbet tett sammen og oppsummert uken hver fredag på telefon.

- Vi kan dokumentere at alt er riktig. Vi har også sjekket fakta med eksperter på Dynafleet i Göteborg, som ga oss svar på parametersetting og betingelser. Det er lett å komme med påstander om juks, men det er faktisk ikke mulig, da Dynafleet logger hvert sekund, påpeker Hopen.

Kjell Geir Knutsen har nådd målet med containerbil, der han både bruker kraftuttak og sjelden når opp i høye hastigheter. Den forførende effekten av utrulling har han sjelden befatning med. I stedet må sunnmøringen takle rundkjøringer, fartsdumper, lyskryss og køkjøring.

Hva er det egentlig han har funnet ut?

- Til å begynne med skjønte jeg ikke så mye av alle tallene. Det var først da Hopen ringte og forklarte hva som påvirket dem at jeg begynte å jobbe målrettet med dette. Etter hvert begynte tallene å holde seg på 90-tallet og vi satte oss som mål å nå 100-tallet, forteller Knutsen.

Han lå lenge på 99 og begynte å kjenne på frustrasjonen, men mentor Hopen mente det skulle gå, selv om han på den tiden ikke kjente til om noen hadde klart det.

Da gikk Knutsen over på fase to. Han mente han gjorde alt rett, men nådde likevel aldri til 100-tallet. Han begynte å stille spørsmål til Dynafleet.

- Vi sendte mye mail til Volvo i Göteborg i en periode. Jeg tror til slutt de ble ganske lei av oss der borte. Men til slutt fant jeg trikset, etter den gode gamle prøve og feile metoden, sier Knutsen og lar oss få et lite innblikk i sin egen hverdag.

- Det viktigste er å holde turtallet på det grønne feltet. Hele tiden. Jeg prøvde meg frem i kryss og på utrulling. Giret et knepp ned der jeg visste den falt under grønnfeltet. I 50 km/t på cruisekontrollen legger den seg gjerne i 11. gir og da faller den fort litt under grønnfeltet hvis man ikke passer på, påpeker han.

Så kom neste diskusjon: Teller Dynafleet fra 900 omdreininger eller fra 1000?

Knutsens Volvo FM460 går fra 900, svarte de i Göteborg.

- Jeg kneppet ned i 10. gir der cruisekontrollen heller ville ligge i 11. og da begynte 100-tallet å komme, sier han og smiler bredt.

Men så var det å holde på 100-tallet da. Dynafleet tvinger sjåføren til å tenke nytt. Gammel kjørestil holder ikke. Man må være skjerpet hele tiden.

Knutsen prøvde å holde det høye nivået over tid, men av og til falt han ut og ble straffet med en 30-dagers periode før den dårlige dagen forsvant fra sammendraget. Nedturene var der i starten. Men det skulle bli bedring. Etter et halvår følte han at tingene satt. Han satte seg et mål på en måned. Siden ble det 100 dager. Nå har han passert et år.

Problemene oppstår når han ikke er på jobb. - Da gruser de andre sjåførene bilen min. sukker han. Ferievikarer og verkstedsbesøk kludrer det til så det tar en måned før han klarer å rette opp igjen feilene.

- Men heldigvis skiller Dynafleet på bil og sjåfør. Så lenge mitt sjåførkort står i, får ingen ødelagt min historikk, selv om bilen sin historikk får en smell av og til. Men det går inn på meg å overlate den til andre, det gjør det. Jeg har et snitt på 5,1 på tomgangskjøring. Etter et verkstedsbesøk var den oppe på 23. Det går ikke, vet du, sier han og ber om forståelse fra de andre rundt bordet.

Av alle kodene som er knekt underveis. Hva har vært de viktigste?

- Den viktigste faktoren har vært kommunikasjonen med min mentor, Arne Jan Hopen. Han har skjønt min frustrasjon og forklart der etter. Da er resten opp til meg. Videre er det viktig å ha fokus på avstand til forankjørende, innkjøring til kryss og slikt. Ingen brå nedbremsinger eller aksellerasjoner. Det går mye jevnere nå. Det flyter mer. Ligger i ryggmargen, sier han.

Hva skjer den dagen du ramler ned på 99 igjen?

- Hehe, ja si det du. Man blir fanget i dette, men det går ikke ut over nattesøvnen heller. Men jeg blir nok litt forbanna på meg selv hvis så skjer. Det verste er at kona hjemme er like engasjert i dette.

I TransportMagasinets utgave nummer 4-2018 kan du lese de beste kjøretipsene fra Kjell Geir Knutsen.

Det lønner seg å abonnere. Klikk her!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.069