23948sdkhjf

Kjører virtuell tømmerkran

Se video: Kent Paulsen tok i sommer i bruk landets første HIAB Loglift 125Z med HiVision. Nå trenger han ikke lenger forlate førerhuset for å laste.

- Jeg ble nysgjerrig på HiVision da jeg skulle investere i ny tømmerkran, så jeg reiste til Sverige og besøkte han som hadde fått den første der borte. Det var i oktober i fjor. Jeg fikk prøve den og ble veldig imponert. Det funket. Jeg forsto med en gang at dette er fremtiden, både for sikkerheten og helsen, forteller Kent og smiler.

Med Tungt.no på slep, setter han kursen mot Misvær for å hente et lass grantømmer, så vi skal få sett den nye teknikken i praksis. Firmaet han kjører for, Tor Paulsen & Sønner AS, ble etablert av Kent sin bestefar hjemme på Fauske allerede for 50 år siden. Også han kjørte tømmer, den gang til sponplatefabrikken i Rognan.

I dag er det Kent og onkelen som ansvar for den daglige driften, etter at de for noen år siden solgte firmaet til Frank Steensen Transport AS. - Vi ville ha et mer normalt liv. Slippe litt ansvar, forklarer Kent. Han er tredje generasjon tømmerbilsjåfør, med 20 års erfaring i skogene fra Saltfjellet og nordover.

Til vinteren kommer han ikke til å bry seg like hardt om det snør kattunger ute, når han gløtter på gardinene. Ikke nå som tømmerkranen blir operert fra passasjersetet. - Med dette påbygget slipper jeg å gå ut i det hele tatt. Både støttebein, lasting og surring styres inne fra bilen. Jeg har kastet på den surrekjettingen i 20 år nå. Det sliter på skuldrene. Alderen tar oss, erkjenner han.

Selve tømmerpåbygget er pusset opp og flyttet over fra den forrige bilen, men passer som hånd i hanske med en HiVision. - Med ExTe Com 90, surres lasset av seg selv. Står jeg på en trang plass, kan jeg for eksempel flytte på meg før jeg går runden rundt bilen og ser at alt ser greit ut for videre transport, sier han. Lastsikringen er nemlig hydraulisk. Med pumpe direkte på motoren.

Under lasting åpnes bandene på toppen av stakene samtidig som stakene kjøres helt opp. Og når lasset skal sikres, legges de over og går i inngrep med hverandre, før hydraulikken drar toppstakene ned i hovedstakene til lasset er låst fast ved hjelp av sylindre inne i stakene. Om det blir slakk underveis, høres en kraftig pipetone fra styreenheten ved siden av dashbordet. Da etterstrammer den på kommando.

- Det er sikrere dette her enn kjettingstrammer. Hydraulikken trykker ned lasset med 1,3 tonn, sier han mens han snur på en kai for å komme i posisjon til lasting noen hundre meter oppe i bakken. Det er nå det begynner å bli spennende. Kent drar på håndbrekket og kobler inn kraftuttaket. Flytter seg over i passasjersetet og tar på seg brillene. Han glir inn i en annen virkelighet, basert på hva kameraene der bak viser ham.

Han åpner først kameraet på støttelabbene og kjører dem ut, før han kjører opp kameraet han bruker til selve lastingen. Når han bruker kranen, låses brillene på dette kameraet. - Jeg føler jeg har bedre oversikt med brillene enn om jeg sitter i kranen selv. Det er ingenting som skygger. Og i brillene ser jeg alt fra samme sted som om jeg satt der bak. Eneste som er litt spesielt er at man blir litt sjøsyk den første dagen på grunn av bevegelsene som ikke alltid stemmer med det du ser, men det går fort over.

- Jeg måtte også venne meg til dybdesynet når jeg henter tømmer litt langt ute med kranarmen. Det er litt forskjellig, men det blir en vanesak, forteller han mens bevegelsene i førerhuset vitner om at det vi ser på skjermen faktisk skjer der bak. I anledning vårt besøk har leverandøren, Transportindustri AS, satt opp en egen skjerm slik at vi ser det samme som Kent ser i brillene. Han er konsentrert nå. Snur hodet mot meg, men bare for å hente opp en stokk som falt ned på siden av bilen.

Lasset kommer på, skyvebordet dyttes bak på hengeren og til slutt går båndene på toppen i inngrep og lasset trykkes sammen. - Sånn fungerer det, smiler Kent og tar av seg brillene.

Teknikk er en fin ting, men ting kan skje. Hva om? - Noen barnesykdommer på krana har vi hatt, men Transportutstyr hjemme på Fauske er raskt ute og justerer. Om så er kan jeg koble mobiltelefonen min til kranens pc og ringe opp en tekniker, som dermed kan justere via nett, beroliger han.

Og skulle det gå helt i ball for elektronikken, kan Kent pakke sammen krana manuelt via spaker, så han kommer seg til verksted. Fremtidens tømmerkran har tatt høyde for det meste og foreløpig må man til Fauske for å se den i arbeid. - Dersom noen vil prøve, må de bare ta kontakt, så skal de få være med på tur, avslutter Kent Paulsen.

Nyhetene får du først i TransportMagasinet. Klikk her for abonnement!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094